Responder

Huwelijksdispensatie

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
hslangen
male
Mensajes: 24

Huwelijksdispensatie

Mensaje por hslangen »

In 1783 trouwden in de katholieke kerk in Houthem Nicolaus Slangen en Elisabeth Bonten. Ze kregen hiervoor dispensatie van de bisschop van Roermond. Mijn vraag is waarom zij dispensatie aan moesten vragen, want ik kan geen familierelatie ontdekken. Wel was Elisabeth een nicht van de eerste vrouw van Nicolaas, maar daarvoor was toch geen dispensatie nodig? Ik hoef geen letterlijke vertaling van de stukken.
dispensatie IX.5(1).JPG [attachment=0]dispensatie IX.5(2).JPG
Adjuntos
dispensatie IX.5(1).JPG
dispensatie IX.5(2).JPG
armandakkermans
armandakkermans
Mensajes: 738
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Er lijkt mij sprake van (aangetrouwde) verwantschap in de tweede graad
pvanduynhoven
male
Mensajes: 938
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
AANVERWANTSCHAP, belet het huwelijk tot in de derde graad :
iemand mag dus niet huwen zonder toestemming van de kerk met de vrouw van zijn overleden broer, kozijn of achterkozijn.

cfr https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=534264
hslangen
male
Mensajes: 24
Wat is aangetrouwde verwantschap in de tweede graad? Is dat het feit dat zijn tweede vrouw een nicht van de eerste was? En was daarvoor dan dispensatie nodig? Het was in elk geval geen vrouw van zijn overleden broer, kozijn of achterkozijn.
hslangen
male
Mensajes: 24
Dit is wat er aan de hand is. De nicht van zijn vrouw waar hij mee trouwde was eerder meter van een van zijn kinderen.

3) GEESTELIJKE AANVERWANTSCHAP :
wanneer iemand wil huwen met een vrouw/man en peter/meter is van een kind uit haar/zijn vorig huwelijk.
Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”