Responder

Waar kan ik een geboorte te Antwerpen ca 1731 opzoeken?


mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede avond Edward,

dank je voor de duidelijke en praktische uitleg! 🙂
Ik zal vast het Rijksarchief in Beveren eens contacteren met de vraag of die notarisaktes daar beschikbaar zijn om in te kijken.
Indien dat niet zo is, kan ik het nog bij het Felixarchief terecht.
De notarisakte die je me toezond is ook nieuwe informatie voor mij: hieruit blijkt dat Gerardus Denis waarschijnlijk in zijn ouderlijk huis gaan wonen is een aantal jaren nadat zijn vader gestorven is en dat zijn moeder misschien wel bij hem ingewoond heeft.

Dank je voor de hulp, interesse en groetjes, 👍

Tine
fdenisferre1
male
Mensajes: 9
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
BesteHuwelijksregister Sint-Joris Antwerpen

Antonius Denis & Diana de Ridder
27-11-1700

get. M… Wijns. en G… De Witte
Adjuntos
Denis, Antonius. huwelijk 1700-11-27.pdf
(96.15 KiB) Descargado 12 veces
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Beste mijnheer Denis,

Ik meen me vaag te herinneren dat ik de combinatie Denis-De Ridder ook al wel eens (tussen de Parochieregisters van Hoevenen, Stabroek, Kapellen of Kalmthout) tegengekomen ben, zonder te weten dat het van betekenis zou kunnen zijn, natuurlijk...
In ieder geval een interessant spoor😉

“De Ridder” klinkt me bekend in de oren, komt in ieder geval in de omgeving van Hoevenen en omstreken meer voor...

Bedankt om de huwelijksakte in het Parochieregister van St.Joris op te zoeken!

De getuigen van deze huwelijksakte zijn (voor zover ik dat correct kan lezen): Melchior Wijns en Cornelius de Witte

Groetjes,

Tine
fdenisferre1
male
Mensajes: 9
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Sint-Philippus Antwerpen Dopen 1700-1720
1720-1740 blz. 16

Lambertus Denier & …
———————————————————

Jacobus
° 12-01-1726 Antwerpen

getuigen Jacobus Raeymaekers
Catharina Herwegers
Adjuntos
St-Philippus. Jacobus Denier.pdf
(182.08 KiB) Descargado 8 veces
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede avond mijnheer Denis,

dank u om de doopakte van Jacobus Denier in het Parochieregister van Sint Philippus te Antwerpen op te zoeken.
Volgens Genwiki.nl. hebben Deniers (Denier) en Denessen (Denis, de Nijs, ....) wel een verschillende oorsprong...
maar je weet maar nooit...
De ouders van Jacobus Adrianus Denis zouden eventueel van Nederland kunnen afkomstig zijn en geëmigreerd naar Antwerpen, dat is een mogelijke verklaring van het feit dat Jacobus Adrianus Denis met Catharina Van Broeckhoven In Putte Nl. huwde. Maar dat is helemaal een gissing.
Op Genwiki.nl. Wordt uitgelegd dat de meeste dragers van de naam Denessen afstammen van Dionisius Tilmans en Sophia Bolten alias Theunissen uit Maasbree. Maar ik weet niet of onze Jacobus Adrianus Denis hiermee In verband kan gebracht worden.
Misschien waren ze helemaal niet uit Nederland afkomstig...

Groetjes,

Tine
fdenisferre1
male
Mensajes: 9
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Sint-Joris

° 1726-07-26

Joannes Jacobus NIES

gr

ferre denis
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede namiddag mijnheer Denis,

Dank u voor de akte van Joannes Jacobus Nies uit het Parochieregister St.Joris te Antwerpen.
Mag ik u vragen of er peetouders of getuigen op de doopakte stonden?

Vriendelijke groeten,

Tine
fdenisferre1
male
Mensajes: 9
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Helaas niet

gr

Ferre
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Jammer,

toch bedankt hé 🙂

Gr.,

Tine
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede avond Dirk,

dank je om het me te laten weten.👍
Zo weten we weeral meer En kunnen we er rekening mee houden: de dooppeter is Joannes Carolus amourette en de Doopmeter Maria Catharina servais.

groetjes,

Tine
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede morgen,

eerder ontdekte ik al dat “Denis” misschien wel eens kan afgeleid zijn van d’Hanis of d’Haese ?
Anyway, ik ben Dopen St.Joris te Antwerpen opnieuw aan het bekijken en zou graag wat hulp van iemand krijgen.
Het betreft:

Doop van Jacobus H (...) op 17/1/1729 te Antwerpen St Joris
Ouders: Joannes H... en Anna Van Camp
Ik kan de achternaam van deze Jacobus niet goed lezen, ik vermoed Haeckx of Hochx ?
E64C0A42-4A37-4980-BA17-000D2D94B287.png
E64C0A42-4A37-4980-BA17-000D2D94B287.png
Doop van Jacobus D’Horst op 22/5/1729 te Antwerpen St.Joris
Ouders: Nicolai D’Horst en Joanna Maria Bruijneels
Ik zou graag weten of ik de achternaam goed lees.
C05ECD25-D336-44E4-9432-DB4ADC709A39.png
Doop van Jacobus Inventius op 8/5/1730 te Antwerpen St.Joris
Betekent “Inventius” dat dit een vondeling is?
En i.p.v. de namen van de ouders staat er “Hil (...)”. Gaat dat misschien over de plaats waar het kind gevonden is?
Getuigen: Guilielmus Boudenhove en Joanna Maria de Meest
BA5684F3-9204-4E55-853A-62A9AA6C502C.png
Doop van Jacobus op 2/9/1730 te Antwerpen St.Joris

De namen van de ouders: Jacobus A.Deodati Joannes Van dersoomen en Maria Lambrechts?
Zou de achternaam van de vader juist zijn?
6A6681DE-46C7-4B05-B540-34661D01DBD5.png
Groetjes,

Tine
dclaessens
dclaessens
Mensajes: 490
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo Tine,

1. Jacobus Hoeckx
2. = 1
3. Jacobus D'Horst
4. Is Hilar mogelijk de aan de vondeling gegeven achternaam?
??: Hilaram in het Latijn = opgewekt, vrolijk
5. Joannis Vanderstormen
Marie Lambrechts

mvg - Dirk
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo Dirk,

dank je,
Nu kan ik verder, ik moet me geen illusies maken ... foute paden

Fijne avond,

Tine
mvandeschoor
mvandeschoor
Mensajes: 203
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede morgen allemaal!

Na een lange zoektocht zou het wel eens zo maar kunnen dat Jacobus Adrianus Denis °Antwerpen ca 1731 gevonden is!
Eigenlijk werd hij reeds gevonden door Dommeltje die op 29/11/2019 een doopakte postte ...

Om het een beetje zichtbaar te maken en ook omdat ik het nog niet helemaal kan geloven :shock: wil ik graag mijn gegevens delen waaruit ik mijn conclusie getrokken heb.

Op 7/2/2019 vond ik in een mooie, antieke en tastbare fichebak in het Felixarchief gegevens over Denis Johannes, weduwnaar van Johanna Maria Janssens.
Deze namen herinnerden mij aan enkele dooppeters uit de familie Denis-Van Broeckhoven.
Joannes Baptista Denis, gedoopt op 16/9/1761 Putte, Noord-Brabant, Nederland had een doopmeter met als naam Joanna Maria Janssens
Gerardus Denis, gedoopt op 18/4/1764 Hoevenen, Antwerpen, België had een dooppeter met als naam Joanne(s) Deniers

Fichebak 55
SR 1178-1304 (1751-1790)
Personen
Delmarol-Dierxsens

Op de fiche van Joannes Denis zijn gegevens aanwezig om een schepenakte terug te vinden.

Schepenregister: SR 1234 folio 252 verso
folio 254 recto

Door omstandigheden heb ik de inhoud van deze schepenakte pas op 3/7/2020 geraadpleegd ...
Had ik natuurlijk wel eerder kunnen doen ...

De schepenakte dateert 19/4/1768

In deze schepenakte is vastgelegd dat de opbrengsten van de jaarlijkse pacht van de goederen van Joanna Maria Janssens aan haar man Joannes Denis worden nagelaten en na het overlijden van haar man aan Adriana Janssens en Anna Catharina Janssens (beide zusters van Anna Maria Janssens) of aan hun wettige descendenten.
Deze schepenakte vermeldt dat het testament van Joanna Maria Janssens op 10/4/1750 door notaris Pieter Huybrechts te Antwerpen werd opgemaakt.

Het testament van Joanna Maria Janssens op 10/4/1750 is online raadpleegbaar!
Heb ik vandaag (in de vroege uurtjes) gedaan ...
Bron: Felixarchief, notaris Huybrechts te Antwerpen, BE SA 19863, scans 2133 199, 2133 200 en 2133 201

In dit testament wordt vermeld dat Joannes Denis de weduwnaar van Cornelia de Wijs was.
Op pagina 2 en 3 van 5 bladzijden staat genoteerd dat wanneer Joannes Denis eerst komt te overlijden, zijn zoon Jacobus Denis oa. “kleerderen, paer silvere schoengespen en gedenkenisse” erft.

Indien Jacobus Denis te Antwerpen geboren en gedoopt werd, mogen verwachten dat zijn naam ergens in het Parochieregister van Antwerpen terug te vinden is.
De enige persoon met gelijkaardige naam in het Parochieregister van Antwerpen is Jacobus Adrianus Denes gedoopt op 14/7/1736 Parochieregister St.Jacobus.
De doopakte van deze persoon werd reeds gevonden en op dit item geplaatst op 29/11/2019!
We mogen aannemen dat Jacobus Adrianus Denis °ca 1731 werd gedoopt met achternaam Denes en dat hij niet in 1731 (zoals zijn overlijdensakte deed vermoeden) gedoopt werd maar wel in 1736!

Jacobus Adrianus Denes 14/7/1736 Antwerpen St.Jacobus
Ouders: Joannes Denes en Cornelia De Wijs
Getuigen: Jacobus Benedictus Herman en Isabella Aenvanck

Hopelijk zijn dat de juiste conclusies!
Met hartelijk dank aan Dommeltje en zo veel anderen die hielpen bij het zoeken!!

Vriendelijke groetjes,

Tine
Responder

Volver a “België”