Responder

Betekenis van "bijzondere"

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
ilsebostyn
female
Mensajes: 114
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dag Greetje,

Excuses voor mijn late reactie! De notificatie dat er een antwoord was hier op het forum was wat 'verdwaald' geraakt tussen mijn vele emails.
Dank je wel voor je antwoord en de links en tips weer! Ik ga verder op zoek en ga zeker rondneuzen op de forums hier. Ik blijf echter tegen het probleem aanlopen dat ik niet makkelijk naar een plaatselijk archief kan gaan om eea aan opzoekingswerk te doen. Mijn droom is dat alle historische documenten nog eens online komen, maar dat zal wel een droom blijven...

Groetjes,
Ilse
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Nog een nakomertje, Ilse i.v.m. het 'beroeploze beroep' particulieren of bijzonderen...
Een reeds veelgestelde vraag en... met verschillende, soms overlappende definities!
Zo bij het Stamboomforum (Nederland) : https://www.stamboomforum.nl/genealogie/2/7307/0 (met 15 reacties!).
Hier gaat het meer bepaald om Zeeuwse voorouders, maar uit ondervinding weet ik dat begrippen gelijklopend zijn
met die in Vlaanderen (kom met mijn West-Vlaamse familietakken enkele keren in Zeeuws Vlaanderen terecht).

En dan... welke genealoog of heemkundige droomt niet van nog meer online info?
Moest iemand aan een genealoog uit de jaren 1960 gezegd hebben dat de Parochieregisters en de BS-aktes
grotendeels online zouden komen, dan zou men die gek verklaard hebben! En toch... na een halve eeuw was het zover!
En, een vijftal jaren geleden beweerde iemand dat belangrijke gedetailleerde secundaire bronnen, zoals Weesregisters,
Schepen,- en Notariële akten wel nooit in detail online zouden komen (enkel verkort ofte 'bewerkt') omwille van de serversruimte...
Gewoon even de forumtopics Schepen,- en Notariële akten opvragen (onder secundaire bronnen) en... dààr heb je ze al!
Alleen al de moeite waard opdat originele oeroude documenten nog zo weinig mogelijk zouden worden 'aangeraakt',
nu massaal aan genealogie wordt gedaan (getuige het succes van Geneanet bvb).
In België is dat online brengen overigens gesubsidieerd, maar... ook nog dankzij veel vrijwilligerswerk!

We mogen blijven dromen, niettegenstaande onze research altijd een kwestie van geduld & monnikenwerk zal blijven -
praktisch gesproken - we mogen ons niet vastpinnen op wat (nog) niet te onderzoeken valt, maar wat wel.
Soms ook een kwestie van groepswerk, zeker in heemkundige milieus en dat is echt vruchtbaar (doe ik ook),
want "2 hoofden zijn meer dan 1 hoofd en 3 hoofden meer dan twee" (Arabisch gezegde).

'Collegiale' groetjes, Greta
NB - p.1 via cijfertje 1 rechtsboven of -onder.
ilsebostyn
female
Mensajes: 114
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Ook hier weer bedankt voor de link, Greetje!
En ja... het is monnikenwerk, maar wel zeer leuk om te doen! :) En het is super dat deze forums er zijn. Zo kunnen we inderdaad met elkaar overleggen. Dat helpt enorm!
Groetjes,
Ilse
dlddvvdc
dlddvvdc
Mensajes: 17
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Beste genealogen,

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met stamboomonderzoek, laat staan in archieven te snuisteren.
Maar gisteren kwam ik in een overlijdensakte (Heestert, Zuid-West-Vlaanderen - 1916) de term 'bijzondere' 2-maal tegen: zowel bij de langstlevende als bij de afgestorvene. Daarop heb ik dit onderwerp op het forum eens grondig gelezen ...
Als ik het 'Groot Woordenboek der Nederlandse Taal: van Dale' erbij haal levert dit niet echt een meerwaarde op.
Enkel synoniemen, welke in dit forum ook reeds vermeld werden: 'eigen' en 'particulier'. Met ietwat verbeelding kan je dan uitkomen bij 'zelfstandige', 'rentenier', ...
Als ik de huwelijksakte (1873) van dit 'koppel' lees, staat bij de bruidegom 'landman' en bij de bruid 'weefster'. Het huwelijk werd bezegeld met 8 kinderen. Bij de geboorte van hun 2e kind in 1876 staat bij zijn beroep 'zwingelaar' - (vlassector) en dit gaat zo verder tot en met het 8e kind (1891). De 6 zonen hebben allen in de vlassector gewerkt ...
Wanneer de oudste dochter in 1903 huwt, staat in de huwelijksakte bij het beroep van beide ouders 'herbergiers' ... ze waren maw 'zelfstandigen' geworden.
In 1916 overlijdt dan de vrouw op 63-jarige leeftijd, haar man was toen 70. Vermoedelijk had op dat moment één van de kinderen de herberg overgenomen en staken de 'oudjes' af en toe nog een handje toe ... maar 'rentenierden' ze eerder van een welverdiend 'pensioen' ...

Mooi verhaal, niet?
Marc De Donder
samvi
male
Mensajes: 24
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Ik deel de mening van Greta.
Bijzondere is de letterlijke vertaling van het frans "particulier". We gebruiken dit woord nog: een particulier of zelfstandige. Niet zozeer in de zin van werken als zelfstandige, wel financiële zelfstandigheid. Er is inderdaad ook een klasseverschil. Een eenvoudige ongeletterde werkman zal als "zonder beroep" bestempeld worden, terwijl iemand die wat meer kapitaal heeft "bijzondere" zal genoemd worden.
Mvg,
Vincent
evanpeel
male
Mensajes: 3
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
DIt blijft me intrigeren...
Na al wat ik gelezen heb, en voortgaand op de voorbeelden, vraag ik me af het over de diensters in dorpskernen en steden kan gaan, en dat met zo het onderscheid maakt met knechten en meiden op het platteland. Het zou dan kunnen gaan over huisbedienden die een grotere mate van zelfstandigheid hebben, min of meer werknemers zijn, terwijl landelijke knechten e.d. vaak inwoonden en voor quasi alles afhankelijk waren van degenen van wie ze werkten.
Wie bijzonderen of bijzonderlingen aantreft in zijn stamboom, kan het misschien eens afwegen of het in die gevallen een plausibele uitleg is? Wellicht gaat de partner in zulk geval ook eerder een arbeider of zelfstandige zijn dan landbouwer...
Responder

Volver a “Dagelijks leven van uw voorouders”