Responder

Erkennen en wettigen

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
edwardn
edwardn
Mensajes: 1584
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Erkennen en wettigen

Mensaje por edwardn »

Er zijn al wat onderwerpen gepasseerd over wettiging en erkenning, etc...
Daarin vond ik toch niet wat ik zocht.
Mijn vader is geboren in 1931 en kreeg de naam van zijn moeder.
In september 1940, pas 9 jaren later, werd hij door zijn moeder erkend.
In oktober 1940 werd hij erkend en gewettigd door het huwelijk van zijn moeder met zijn wettige vader.
Voor alle duidelijkheid, zijn wettige vader was niet zijn biologische vader.
Waarom zou de moeder zolang gewacht hebben om haar zoon te erkennen. Wat is de betekenis hiervan eigenlijk?
Hij is toch ingeschreven in 1931 als haar zoon.

Edward
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2604
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Het feit dat je vader bij zijn geboorte de familienaam van zijn moeder kreeg
wijst er op dat je grootmoeder haar zoontje niet wilde afstaan voor adoptie.

Hier op de site van de gemeente Temse, enkele interessante aanknopingspunten :
https://www.temse.be/index.php/gemeentediensten/burgerzaken/burgerlijke-stand/633 -
citaat : De erkenning door de moeder gebeurt slechts in het uitzonderlijk geval
van anonieme bevalling in het buitenland of het ontbreken van de geboorteakte.

>>> erkenning was dus feitelijk niet nodig bij de geboorte

En :
De erkenning is niet ontvankelijk indien daaruit blijkt dat tussen de moeder, die de erkenningsverklaring wil afleggen,
en de vader van het kind een huwelijksbeletsel bestaat waarvoor de Koning geen ontheffing kan verlenen
tenzij het huwelijk die het beletsel veroorzaakt nietig werd verklaard of ontbonden werd door overlijden of echtscheiding.

Mogelijks kon ze deze officiële erkenning nog niet vroeger doen, maar veeleer was het huwelijk van je grootmoeder
dé ideale gelegenheid om haar kind te erkennen & wettigen en
betekende het ook dat haar zoontje nu alle wettelijke en familiale bescherming genoot.

Collegiale groetjes, Greta
edwardn
edwardn
Mensajes: 1584
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Bedankt Greta,

Hij woonde trouwens met zijn moeder en zijn halfzus (van nog een andere 'donor' ) ten huize van de grootmoeder tot aan het huwelijk in 1940.
Het heeft me bij zijn familie heel wat zoekwerk en over 'eieren lopen' gekost om aan de weet te komen dat hij nog een tweede halfzus had van zijn biologische vader, maar met een andere moeder. Die halfzus werd dan weer gewettigd door het huwelijk van de broer van mijn vader's wettige vader... Mijn vader's oom dus. Ik moest heel goed bij de les blijven toen me dat allemaal werd verteld.

En om te besluiten, mijn vader heeft na het huwelijk van zijn moeder en wettige vader dan nog eens vier halfzussen erbij gekregen, in totaal zes zussen. :lol:

Edward
Responder

Volver a “Genealogisch Praatcafé”