Responder

Verval van de akten van de burgerlijke stand.

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Mensajes: 63
Wat me is opgevallen met de afgelopen maanden geboorte/huwelijks/overlijdensaktes te hebben opgevraagd van naaste familie is dat naarmate de digitalisering vordert, de inhoud en schoonheid van de aktes van burgerlijke stand bedroevenswaardig achteruitgaan.
Vooral als ik naar de overlijdensaktes van mijn grootvaders kijk, kunnen ze niet eens meer volzinnen gebruiken.
Men typt enkel de absolute basis. De ouders van de overledene worden niet eens meer vermeld, wat toch wel in de oude aktes een bron van informatie gaven waaronder ook vaak waar de ouders van de overledene overleden en geboren waren.

Overledene:
Naam: .............
Voornaam: .............
Geboorteplaats: .......
Geboortedatum: ../../....
Woonplaats: .....
Burgerlijke stand: Gehuwd met ...........

Overlijden:
Plaats: .......
Datum en uur: ../../.. om ..

Aangever:
Naam:
Voornaam:
Geboortedatum:
Woonplaats:

Hoop dat het handschrift en volzinnen een terugkeer maken.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2603
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Vooraf gedrukte standaardteksten voor gans het land dus? En, vanaf wanneer ongeveer zo?

Privacy werd in naoorlogse tijden belangrijker, zo staat er op de digitale ID-kaarten 'op zicht' ook maar het minimum te lezen;
de vroegere groene identiteitskaarten nog met vermelding van beroep, (on)gehuwd, alle voornamen, militiedienst al dan niet vervuld.
En, nu de toegankelijkheid van aktes werd verkort is dat voor velen wellicht een geruststelling...

We hebben wel andere bronnen voor de 20ste eeuw :
overlijdensberichten en bidprentjes, krantenberichten en voor eigen (over)grootouders
kan men 'recentere' gegevens die nog niet op het net werden gegooid in archieven inkijken.
Er zijn recenter hoe dan ook meer 'schriftelijke sporen' en vooral familiale contacten...

Niet meer dan een persoonlijke visie
en alvast een boeiend forumtopic voor verder debat hierover. mvg, Greta
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Mensajes: 63
greetjepittery escribió: 08 Febrero 2019, 11:33 Vooraf gedrukte standaardteksten voor gans het land dus? En, vanaf wanneer ongeveer zo?
Wel in 1995 bij een overlijdensakte van een overgrootmoeder gebruikt men nog steeds volzinnen en worden de ouders nog vermeld.
Vanaf 2010 als mijn grootvaders kwamen te overlijden is het zoals hierboven afgebeeld. Misschien is het al zo vanaf het begin van het nieuwe millennium dat weet ik niet.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2603
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Het gaat hier zo goed als zeker over standaard overlijdensformulieren (van na ca. 2000);
trouwens ook de uitvoerige vanaf het begin van de Burgerlijke Stand waren standaard.
In ons digitale tijdperk moet alles snel gaan (met alle gevolgen van dien soms, zoals oppervlakkigheid in de journalistiek)
en zijn lange volzinnen not done; vroeger wel; in de jaren '60 leerde men kids dat lange zinnen op intelligentie wees ;-)

Verder is er een onderscheid tussen :
Een afschrift van een overlijdensakte : een volledige kopie van de akte en
een uittreksel van een overlijdensakte : een verkorte versie van de aktetekst met enkel de hoogstnoodzakelijke gegevens
zoals naam, voornamen, plaats en datum van overlijden.

Er bestaat daarnaast nog een verklaring van overlijden van de arts :
https://www.ggdbzo.nl/partners/artsen/Documents/Verklaring%20van%20overlijden%20huisarts.pdf
maar die zullen - uiteraard & terecht! - nog veel meer & langer onder de 'privacy' vallen;
misschien niet voor de nazaten van een overledene na een zekere tijd...

Hier nog een 'fotoreportage' van allerlei verklaringen, ook ter attentie van Nederlandse genealogen:
https://www.google.com/search?q=b+formulier+overlijden&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj0j_LJm67gAhVFDuwKHXW6DekQsAR6BAgFEAE&biw=1600&bih=736

>>> Het belangrijkste voor genealogen is dat de geboorteplaats en datum vermeld blijft + partner(s) van de overledene;
Beroepen worden niet meer vermeld maar in deze tijd van 'jobhopping' is dat niet meer zo relevant
en - zeg nu zelf - wat leren ons nu nog die algemene termen 'bediende' of 'arbeider'?
En ook ten tijde van de Parochieregisters / DTB-aktes werden beroepen helaas niet vermeld.

Verdere aanvullingen of opmerkingen blijven welkom. Groetjes, Greta
edwardn
edwardn
Mensajes: 1582
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
En ook op andere plaatsen is er verval Greta. :cry:
Ik vroeg een adreshistoriek van mijn moeder op via het e-loket in mijn gemeente voor een bepaalde reden.
Zie dit topic:
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=5499&t=613613

Wat ik opgestuurd kreeg was bedroevend.
23/10/1998 - ... Dennenweg 49, 3550 Heusden-Zolder
01/01/1977 - 23/10/1998 Het Wijerke 6, 3550 Heusden-Zolder
09/11/1935 - 01/01/1977 Het Wijerke 6, 3550 Heusden (Limb.)

Gelukkig weet ik dat:

-23/10/1998 - ... Dennenweg 49, 3550 Heusden-Zolder
Dit is juist.
-01/01/1977 - 23/10/1998 Het Wijerke 6, 3550 Heusden-Zolder
Dit is ook juist.
-09/11/1935 - 01/01/1977 Het Wijerke 6, 3550 Heusden (Limb.)
Het Wijerke 6 is het adres waar mijn moeder en vader een huis hebben gebouwd in 1960! Dus daar kon ze onmogelijk hebben gewoond, was nog een bos toendertijd. :-)
Ze is in 1931 geboren hier in Heusden(-Zolder) en woonde tot 1935 in de P.Paquaylaan...Staat in haar geboorteakte.
Van 1935 tot 1958 woonde ze in een andere straat, ook hier in Heusden-Zolder.
Van 1958 tot 1960 woonden ze op nog een ander adres in deze gemeente.
Tja... :?
En zijzelf blijft ervan overtuigd dat ze tijdelijk als hoofdadres Edegem had, samen met haar zus ergens begin 1940. Dat zou toch moeten te vinden zijn als ze terug in Heusden werd ingeschreven?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2603
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo Edward,
Een kleine poging om heel misschien(??) het Edegems mysterie te ontrafelen
via je forumvraag : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=5499&t=613613
mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2603
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Toch nog eens terugkomend naar dit forumdebat na volgende overwegingen...
Er bestaat dus naast een afschrift van een overlijdensakte (de volledige tekst)
ook een uittreksel (de verkorte versie van de aktetekst),
met op beide documenten de plaatsen van geboorte en overlijden, maar ook de woonplaats...

Vraag me af of er bij Geneanet ook geen vermelding van de woonplaats zou mogen staan,
eventueel met optie om die 'irrealistische' geboorte,- en overlijdensplaatsen te vervangen
door de woonplaats in de cartografie - dus :
met natuurlijk wel een vermelding van de geboorte,- en overlijdensplaatsen in de aktes (!),
maar waar de 'cartografie' dan geen rekening mee houdt...

Denkend aan de meerderheid der mensen die sedert een halve eeuw
in een ziekenhuis wordt geboren en in een ziekenhuis of bejaardenhome overlijdt,
en dat in provinciehoofdsteden of kleinere stadjes - dus - nog weinig in eigen dorp...
Als ik nu mijn cartografie opvraag, dan komt die 'L-vorm' bij mij overeen
met de plaatsen waar mijn voorouders woonden...
Met enkele generaties uit vorige en deze eeuw erbij wordt dat voor velen
een concentratie van steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Gent...
steden waar onze familieleden meestal niet woonden of er zelfs weinig binding mee hadden...
En, het is in onze mobiele tijd niet uitzonderlijk dat mensen
in een andere provincie (of land) geboren worden, huwen of overlijden...
Over partners van verschillende provincies hebben we het zelfs niet...

In dat geval zou het wellicht beter zijn om (optioneel)
een cartografie niet verder te laten lopen dan pakweg medio 20ste eeuw...

Niet meer dan een handvol eigen overwegingen. Graag jullie bedenkingen hierop.
Kan het dan eens voorleggen aan de GNN-verantwoordelijken. mvg, Greta
edwardn
edwardn
Mensajes: 1582
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Door de digitalisering is het voor heel wat (amateur-) genealogen eenvoudiger, lees ook goedkoper, geworden om hun hobby te beleven. Zo ben ik zelf ook begonnen een vijftiental jaren geleden. Door mijn job was het trouwens erg moeilijk om ter plaatse opzoekingen te verrichten. En het zou voor mij ook onbetaalbaar geweest zijn om overal lokaal te gaan zoeken vanwege de grote verspreiding van mijn voorouders. Een goede zaak dus dat digitale zoeken.
Vanochtend lees ik op vrtnws.be dan het volgende:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/29/de-aangifte-van-een-geboorte-of-overlijden-gebeurt-voortaan-digi/

Vooral het volgende trok mijn aandacht:
De klassieke handtekening onder het document verdwijnt dus ook. In de plaats daarvan ondertekenen ambtenaren de akte elektronisch, met behulp van hun identiteitskaart. Als burger moet je ook niet langer zelf je handtekening zetten, die van de ambtenaar is voldoende.
Nu vond ik net dát zo leuk. Bij gebrek aan foto's was het boeiend om op de documenten de handtekeningen terug te vinden van familieleden en getuigen. Zo vond ik bijvoorbeeld heel wat huwelijksakten terug waarop de pas gehuwde vrouw kon schrijven en de echtgenoot dan weer niet. En dan ging het zeker niet altijd over vrouwen die een zelfstandig beroep uitoefenden, maar dikwijls moeders met heel wat kinderen. Leuk toch om te ontdekken.
Dat gaat dus nu verdwijnen voor toekomstige onderzoekers.

Ik heb het in november 2018 nog zelf mogen ondervinden bij het huwelijk van onze zoon en schoondochter in Balen. Hoe graag ik ook als getuige of vader mijn handtekening had willen plaatsen op de huwelijksakte, het was al voorbij vóór ik de kans had om het zelfs maar te vragen. Binnen tien minuten waren we terug buiten op de Burgerlijke Stand.
Dat is voor mij dan weer een nadeel van de digi-wereld.

Edward
Adjuntos
Maria van Engeland 1781 handtekening.jpg
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Mensajes: 63
Spijtige evolutie, tast de symboliek aan vind ik van het huwelijk. Nu kan je dus digitaal gauw even je huwelijk ondertekenen, net zoals je een lening in de bank aangaat...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2603
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Praktisch maar inderdaad een spijtige evolutie die 'digitale handtekeningen' op B.S.aktes...
niet meer dan een muisklik vanaf nu en hand-tekening niet meer letterlijk te nemen...

Vroeger een enkele keer zelfs met een extra vermelding,
zoals mijn 19de eeuwse voormoeder die 'onwillig was om haar handtekening te plaatsen', op de trouwakte
van haar zoon & schoondochter. Ze was m.a.w. tot op hun trouwdag nog niet akkoord met de keuze van zoonlief ;-)
Of, de moeder van een bruid die volgens de akte niet kon tekenen want... ze was blind.
En, tijdens de laatste jaren van de Parochie-aktes staan er soms handtekeningen onder.

Over die handtekeningen in vorige eeuwen volgend forumtopic (10 reacties) :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=517666
en hun verre voorlopers in de 17de eeuw, de sibbetekens en huismerken :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=517861 (2 tekstjes).

Edward, ik heb je opmerking + interessant linkje van deze morgen samengevoegd bij die andere reacties
over 'verval van de B.S. aktes'... zo komen allerlei opmerkingen rondom de eigentijdse BS-aktes in één topic.

Aanvullingen en / of opmerkingen zijn altijd de moeite waard op dit BS-topic
(naar boven scrollen voor eerdere reacties). mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2603
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Nog iets over fouten in de B.S. aktes, meer bepaald die tot begin 20ste eeuw.
In tegenstelling tot de Parochieregisters met wel eens doorstreepte woorden en zinnen, kan zulks niet meer in de BS-aktes.
Ooit een BS-trouwakte gezien waar de ambtenaar 'op papier' een bruidegom zowaar met zijn schoonmoeder deed huwen...
doorhalen mag niet meer 'sedert Napoleon', maar na de schoonmoeder stond er zeg : gevolgd door zijn ware bruid! Happy end ;-)
Iemand soortgelijke fouten + inlassingen tegengekomen?

De ambtenaren van de burgerlijke stand mochten in de akten niets invoegen, noch als aantekening, noch als vermelding,
buiten hetgeen door de verschijnende partijen werd verklaard.
(overigens art.35 in Nederland)

Voor België nu vlotter met de wet van 2007 : https://www.gva.be/cnt/aid554171/burgerlijke-stand-mag-zelf-fouten-in-akten-corrigeren-3
Als er een fout voorkomt in een akte van de burgerlijke staat kunnen deze zonder vonnis van verbetering hersteld worden
indien het gaat over 'materiële misslagen' zoals een tikfout in de namen of voornamen, een verkeerde datum.
Personen op wie de foutieve akte betrekking heeft, kunnen zich voor de verbetering van de akte wenden tot de dienst Burgerzaken,
sectie burgerlijke stand bij de gemeente waar de akte werd opgesteld.
Deze materiële fouten moeten aangetoond worden aan de hand van een andere authentieke akte of officieel attest.
Deze procedure tot verbetering is kosteloos tenzij je hiervoor beroep doet op een advocaat.
Andere fouten in akten van de burgerlijke stand kunnen enkel verbeterd worden mits een vonnis
van de bevoegde rechtbank van eerste aanleg.
Bron : website B.S. Vleteren (W.Vl.)

En, nog i.v.m 'kleine' fouten in B.S. akten (Nederland) : http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/fout-in-akte
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Mensajes: 63
Ja vaak 'zeg:' of 'lees' tegengekomen
Responder

Volver a “Genealogisch Praatcafé”