Responder

Overnemen gegevens

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
arickx
arickx
Mensajes: 16
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Overnemen gegevens

Mensaje por arickx »

Ik stel vast dat sommige leden zowat alle gegevens overnemen zonder dat er een genealogische verband te vinden is,heeft dit wel nut en worden deze gegevens gewoon opnieuw ingevoerd,of bestaat er een manier om gegevens te capteren via gedcom?Het is niet dat ik een probleem heb dat men mijn gegevens overneemt maar stelde me gewoon de vraag.Zomaar duizend namen opnieuw invoeren vraagt toch wat typewerk.
Groetjes,
Liévin Arickx
Lovendegem
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2602
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Tja... ik versta je ergernis, Liéven...
(+) Enerzijds staat het delen van genealogische data onder leden hoog in het vaandel
bij Geneanet, zie : https://nl.geneanet.org/actueel/post/2018/01/geneanet-nieuw-model-nieuwe-prijs-een-jaar-later
Zelf heb ik al veel ontdekt dankzij de GNN-zoektools bij collega's, maar controleer die data dan wel.

(-) Anderzijds zie ik het zelf n.a.v. de GNN-nieuwsbrief, regelmatig gebeuren dat ganse 'struiken',
die urenlang concentreren & redeneren vroegen, 'zomaar' (al dan niet via gedcom) worden overgenomen.
Wel kan iedereen, sedert massaal veel data online staan (zo bij search.arch en via 'de Mormonen'), veel sneller gegevens vinden
(en niet zoals genealogen in vorige eeuw die een halve provincie doorkruisten en monnikenwerk in archieven verrichtten).

Uitgerekend daarnet heb ik me ook weer wat geërgerd omdat iemand een grote kwartierstaat t.e.m. mijn ouders
in een mum van tijd overnam terwijl... deze persoon zichzelf en zijn (groot)ouders 'privé' zet!
Het gaat immers om kwaliteit en niet zozeer om kwantiteit en genealogie is toch niet te vergelijken
met sigarenbandjes en luciferdoosjes verzamelen... het gaat om voorouders en hun verhaal!
Het minste wat je dan mag verwachten is dat 'klakkeloze kopieerders' de bron zouden vermelden;
zelf zet ik er nog een bedankje bij als gegevens niet online staan en ik ze (nog) niet vond.

Hiertussen mensen die een parenteel bouwen - dus - zoveel mogelijk nazaten opsporen van hun vroegste patriarchen;
zo deel ik met geciteerd persoon, die 100duizenden 'profielen' op zijn stamboom telt, pas een voorvader rond 1600.
Anderzijds zijn er groepen (o.a. heemkundige kringen) die hun dorp in kaart brengen, wat dan weer positief is.
>>> In jou geval zou ik de persoon in kwestie eens contacteren i.v.m. het hoe & wat. Groetjes, Greta
wernervols
wernervols
Mensajes: 58
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Overnemen gegevens

Mensaje por wernervols »

Lieven,
Ik vertoef hier ook al wat jaartjes en ja je ziet het verschijnen.
Wat ik meestal doe is een mailtje zenden naar de eigenaar en toestemming vragen.
zeker als het familie in bloedlijn is. Je zal op mijn startpagina verschillende namen zien staan van personen waar ik gegevens heb van overgeschreven of heb mogen ontvangen..
Maar vooraleer ik zomaar iedereen er klakkeloos ga bijvoegen kan je zelf beter eerst nakijken wat er staat ook daadwerkelijk
correct is.
Je kan je stamboom ook zo groot maken als het maar zijn kan.
Dat is iedereen zijn meug.
Fijn weekend
Werner Vols
alex012
male
Mensajes: 1
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Overnemen gegevens

Mensaje por alex012 »

Klopt.

Ik heb een hekel aan personen die mijn gegevens van mijn directe familie, broers, zusters en hun kinderen toevoegen aan hun eigen stamboom, zonder eerst aan mij toestemming te vragen.

Het is ronduit asociaal.

D. C. is er een van, die hieraan zich schuldig maakt en geen gehoor geeft aan mijn verzoek om mijn gegevens uit zijn bestand te halen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2602
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goeie dag mr. Hartmans,

Heb zonet de volledige naam van de overnemer van uw recente data verwijderd en vervangen door zijn initialen, D.C.
Het is niet de bedoeling om 'Geneanetters' aan de schandpaal te spijkeren en... het kan tot misverstanden leiden,
want een ernstig genealoog met min of meer dezelfde naam voelde zich onterecht aangesproken.

Ik zou wel voorstellen om uw vraag te stellen op ons 'technisch' forum :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=26
zodat het probleem daar 'achter de schermen' kan bekeken worden.

Overigens kan Geneanet enkel optreden bij het vermelden van data van andermans levende en recenter overledenen.
Zelf zit ik soms met 'overnemers' van data van mijn vader (1901-1975) die zomaar worden overgenomen,
doch mijn veel jongere moeder (°1928) dan weer niet... Te gek voor woorden en getuigt niet van fijngevoeligheid!

Tot slot - Best nog enkele keren die D.C. aanspreken, want niet iedereen is regelmatig met genealogie bezig,
kan (langdurig) ziek zijn of op reis, afgehaakt hebben, enz.

mvg, Greta (genealogisch moderator) - PS - Via persoonlijke mail verdergezet.
przytula
przytula
Mensajes: 18
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

copiëren ?

Mensaje por przytula »

ik vraag mij soms af waarom sommige mensen, sommige gegevens klakkeloos overnemen.
telke male ik een nieuwe versie oplaad van mijn stamboom, zie ik de volgende dag, zoveel mensen die gewoon alle gegevens overnemen, of ze nu verbonden zijn of niet, en enkel maar om hun stamboom groter te doen lijken..
als je hele takken overneemt (en waarom ?) mag je er op zijn minst bij vermelden wie de bron is van de gegevens.
ik doe dat altijd, zodanig dat als ik een fout vind, de eigenaar kan verwittigen. Ik beperk mij enkel tot mijn stamboom en niet neem geen mensen over die niets met mijn takken te maken hebben..
ik verifiëer elke gebeurtenis in het archief als ik iets copiëer, om zeker te zijn dat het correct is.
groeten Guy
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2602
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Een vraag die nog al wordt gesteld, Guy en die ik nu heb samengevoegd aan het eerdere topic over
dat fameuze klakkeloze overnemen; even naar boven scrollen voor een aantal reacties hierop.

Sinds aktes massaal digitaal in te zien zijn (zo via search.arch.be.) kan iedereen met wat lees-, en ontcijferingservaring
een waarheidsgetrouwe stamboom opbouwen, maar...
geweten is dat sommigen daar niet de tijd voor nemen en soms zelfs andermans fouten overnemen...
Zelf vermeld ik bij de meeste persoonsfiches van mijn voorouders info, commentaar en interpretatie,
maar... die wordt soms - tot in het belachelijke - overgenomen, zoals :
"zowel voorouders van oma & opa" of : "met een knipoogje naar onze vroegere speelkameraadjes"
(met enkele gemeenschappelijke lijnen)... ook info door onderzoek in archieven ter plaatse...

Persoonlijk vind ik die bronvermelding in bovengenoemde gevallen niet alleen goed als een vorm van bedankje,
maar ook belangrijk omdat anderen dan 'de eerste bron' kunnen vinden, zij die iets nieuws ontdekte.
Komt daarbij dat, als ik eens een fout maak, dit ook op die persoonsfiche vermeld na correctie,
maar... dat komen anderen dan niet snel te weten....
Best deze 'overnemers' eens mailen (via hun contactblad) - meer kan Geneanet niet doen,
tenzij het om privacygegevens gaat van de jongste generaties.

mvg, Greta
Responder

Volver a “Genealogisch Praatcafé”