Responder

Bilder i treet

I dette forum kan man stille alle tekniske spørsmål som gjelder bruk av GeneaNets database  : ulike søk, personlige opplysninger osv. Oppgi konkrete eksempler hver gang du stiller et spørsmål : navn, tillegg…)

Moderador: reidars

kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

Hvorfor legges ikke bilder automatisk inn i treet når alle bildefilene er sendt til Geneanet og finnes under den enkeltes personopplysninger. Det kan vel ikke være meningen at alle bilder må legges inn manuelt i treet når dere allerede har fått dem tilsendt?
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

kallemann1 escribió: 08 Noviembre 2019, 16:32 Hvorfor legges ikke bilder automatisk inn i treet når alle bildefilene er sendt til Geneanet og finnes under den enkeltes personopplysninger. Det kan vel ikke være meningen at alle bilder må legges inn manuelt i treet når dere allerede har fått dem tilsendt?
Usikker på hva du mener med "når bildefilene er sendt til Geneanet og finnes under den enkeltes personopplysninger".
Normalt velger man person og henter bilde fra media-biblioteket ved å velge "Legg til bilder/dokument" eller "Legg til bilde", avhengig av hvor du er (i treet eller profil). Det blir da normalt lagt til som profilbilde. Henter man flere bilder blir de lagt til under Arkiv Data på personen slik at man kan velge profilbilde.

Utdyp gjerne med eksempler hva du mener dersom dette ikke er svar på ditt spørsmål.
kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

Hei. Jeg har ca 440 bilder i bildearkivet hos Geneanet. Når jeg ser på slektstreet, så vises bare ca 8-10 bilder i hele treet. Når jeg trykker på "profil" så vises personenes bilder korrekt, så de er jo korrekt koplet til rett person. Bildene ble lastet opp sammen med GEDCOM filen i sin tid. Hvorfor vises ikke alle bildene i slektstreet? Inne på profil kan man trykke på "fotoapparatet- 1 fil tilgjengelig-velg dette bildet som profilbilde". Da dukker det opp i treet. Hvorfor kommer ikke alle profilbildene automatisk inn i treet når noen få av dem faktisk gjorde dette av seg selv. Det er en stor jobb å velge over 400 bilder som profilbilde. Kan det velges slik at alle bildene hopper inn som profilbilde på rett plass?
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

Vel, jeg tror ikke bilder lastet opp med GEDCOM-fil automatisk kan knyttes til personene uten at jeg vet det for sikkert. Det som er sikkert er at gedcom har sine begrensninger og det er mulig her problemet ligger. Tror ikke jeg kan få gjort noe med det, men vil ta spørsmålet videre til noen som kanskje kan svare. Men som sagt, tror du må knytte dette til manuelt.
Sjekk gjerne gedcom standart for å se om dette er noe som er omfattet.
https://no.wikipedia.org/wiki/GEDCOM

Vel, ser ut som jeg tok feil. Prøvde meg med gedcom eksport av en liten fil med Ansi og inkluderte foto (customize) lastet opp og bildet ble lagt til riktig person. Imidlertid må jeg legge til at bildet befant seg i media-arkivet på forhånd

Du kunne jo ta en backup av treet ditt og forsøke å laste opp gedcom på ny. Da blir treet ditt erstattet så backup må du ha for tilbakelegging. Sørg for å velge med foto i gedcom-filen..
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

reidars escribió: 11 Noviembre 2019, 11:24 Vel, jeg tror ikke bilder lastet opp med GEDCOM-fil automatisk kan knyttes til personene uten at jeg vet det for sikkert. Det som er sikkert er at gedcom har sine begrensninger og det er mulig her problemet ligger. Tror ikke jeg kan få gjort noe med det, men vil ta spørsmålet videre til noen som kanskje kan svare. Men som sagt, tror du må knytte dette til manuelt.
Sjekk gjerne gedcom standart for å se om dette er noe som er omfattet.
https://no.wikipedia.org/wiki/GEDCOM

Vel, ser ut som jeg tok feil. Prøvde meg med gedcom eksport av en liten fil med Ansi og inkluderte foto (customize) lastet opp og bildet ble lagt til riktig person. Imidlertid må jeg legge til at bildet befant seg i media-arkivet på forhånd

Du kunne jo ta en backup av treet ditt og forsøke å laste opp gedcom på ny. Da blir treet ditt erstattet så backup må du ha for tilbakelegging. Sørg for å velge med foto i gedcom-filen..
Her er svaret jeg fikk fra Geneanet:

The pictures are not imported and not linked via the basic GEDCOM import
process.

The member must use the free Geneanet Upload app:
https://no.geneanet.org/product/upload

The pictures must be in his computer and not in a remote server or in
another genealogy website.
kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

Takk for svar. Nå skal jeg ikke mase så mye mer. Bare en siste avklaring.: Nå har jeg brukt "Geneanet Upload" og lastet opp en ny og oppdatert GEDCOM-fil med tilhørende bilder. Det gikk bra, slektstreet er nå oppdatert. Nye bilder har også kommet inn på rette personer. Som tidligere: null problem med dette. Men heller ikke nå har bildene kommet inn som "Profilfoto". Men de ligger som før nederst på personenes profil som "foto og arkivdata".
Dette må nå gjøres:
Hvordan få bilder til å vises i slektstreet:
I slektstreet: Marker person, trykk så "Profil" øverst på siden.(Valget: Slektstre, Profil eller Treff)
Rull helt ned til fotografiet, som allerede finnes på rett person.
Trykk: "Administrer media-filer" helt til høyre for bildet, marker der: "Endre profilbildet".
Klikk deretter en gang på fotografiet du ønsker som profilbilde.
Dermed blir det "Profilfoto" og kommer inn på slektstreet og i utskrifter.
Dette må jeg gjøre 440 ganger, eventuelt !
Det kan jo finnes flere mediafiler for hver person, og det er vel derfor man må velge hva som skal være "Profilbilde", selv om det i GEDCOM filen er opplysninger om hva som er profilbilde dersom personen har flere mediafiler tilknyttet seg, f.eks. eiendomsblder, brudebilder eller andre fotograferte hendelser. Geneanet skjønner ikke dette, tydeligvis, og viser derfor alle personens bilder under "Profil", og så må man selv velge selv hvilket bilde som skal være "Profilbilde". Dette selv om det bare finnes ETT bilde tilknyttet en person.
(Jeg benytter DISGEN som slektsprogram på lokal PC)
Slitsomt. Case closed !
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

kallemann1 escribió: 14 Noviembre 2019, 09:43 Takk for svar. Nå skal jeg ikke mase så mye mer. Bare en siste avklaring.: Nå har jeg brukt "Geneanet Upload" og lastet opp en ny og oppdatert GEDCOM-fil med tilhørende bilder. Det gikk bra, slektstreet er nå oppdatert. Nye bilder har også kommet inn på rette personer. Som tidligere: null problem med dette. Men heller ikke nå har bildene kommet inn som "Profilfoto". Men de ligger som før nederst på personenes profil som "foto og arkivdata".
Dette må nå gjøres:
Hvordan få bilder til å vises i slektstreet:
I slektstreet: Marker person, trykk så "Profil" øverst på siden.(Valget: Slektstre, Profil eller Treff)
Rull helt ned til fotografiet, som allerede finnes på rett person.
Trykk: "Administrer media-filer" helt til høyre for bildet, marker der: "Endre profilbildet".
Klikk deretter en gang på fotografiet du ønsker som profilbilde.
Dermed blir det "Profilfoto" og kommer inn på slektstreet og i utskrifter.
Dette må jeg gjøre 440 ganger, eventuelt !
Det kan jo finnes flere mediafiler for hver person, og det er vel derfor man må velge hva som skal være "Profilbilde", selv om det i GEDCOM filen er opplysninger om hva som er profilbilde dersom personen har flere mediafiler tilknyttet seg, f.eks. eiendomsblder, brudebilder eller andre fotograferte hendelser. Geneanet skjønner ikke dette, tydeligvis, og viser derfor alle personens bilder under "Profil", og så må man selv velge selv hvilket bilde som skal være "Profilbilde". Dette selv om det bare finnes ETT bilde tilknyttet en person.
(Jeg benytter DISGEN som slektsprogram på lokal PC)
Slitsomt. Case closed !
Et spørsmål:
Hvilen Ged-standard benytter du ved generering av ged-filen? Hvor i GEDCOM-filen er det opplysninger om hva som er profilbildet? Slik jeg har oppfattet det finnes det ikke mulighet for å tagge dette i gedfilen.

Mer:
Kan du gi noen eksempler på personer hvor bilder er lagt til ved Data/Media uten at noen er knyttet opp som profilbilder?
kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

Hei igjen.
Nå har jeg manuelt lagt til mange profilbilder allerede, så hvilke bilder dukket opp automatisk? Mener at en av dem var min onkel på farssiden Olaf Jørgen Stensvik. Merket meg ikke 100 % sikkert hvilke personer som kom inn automatisk, dessverre. Det blir feil å gjette. Startet bare med jobben det er å fylle opp de som mangler. Mange timer gjenstår. GEDCOM standard eksport i DISGEN er "UTF-8 (GEDCOM 5.5.51 standard)". Andre valg er "ANSEL (GEDCOM standard" og "ANSI (Windows, ej standard)". UTF-8 er forvalgt.
Et eksempel på hvorfor jeg mener at bildene må være linket til personene på en eller annen måte i GEDCOM, er at jeg også bruker programmet "Min Släkt 4.3" fordi de har fine utskriftsalternativer. Jeg eksporterer GEDCOM til "Min Släkt", legger manuelt alle bildene i en mappe, går til innstillinger i programmet og oppgir hvilken mappe bildene er plassert i, og dermed "hopper" samtlige bilder inn på rett plass. Dette har jeg gjort på flere datamaskiner (Barnas og slektningers maskiner osv) Et sted i hver persons data må det ligge aktuell bildefil sitt navn og dette skjønner jo "Min Slâkt" øyelikkelig. Har også for flere år siden prøvd et annet slektprogram (husker ikke hvilket), og også der kom bildene på rett plass etter å ha gitt opplysning om mappeplassering av alle bildene. Men kun mappeplassering er nødvendig å opplyse. Geneanet har jo også alle bildene i "Ditt Arkiv & bilder" og plasserer dem på rette personer de også ! (Men altså ikke som PROFILBILDER og i treet) Hvordan i alle dager greier Geneanet å plassere alle bildene på rett person inne i profilene, dersom ikke opplysninger om hvilke bilder som tilhører respektiv personer finnes i GEDCOM-filen.
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

kallemann1 escribió: 15 Noviembre 2019, 10:56 Hei igjen.
Nå har jeg manuelt lagt til mange profilbilder allerede, så hvilke bilder dukket opp automatisk? Mener at en av dem var min onkel på farssiden Olaf Jørgen Stensvik. Merket meg ikke 100 % sikkert hvilke personer som kom inn automatisk, dessverre. Det blir feil å gjette. Startet bare med jobben det er å fylle opp de som mangler. Mange timer gjenstår. GEDCOM standard eksport i DISGEN er "UTF-8 (GEDCOM 5.5.51 standard)". Andre valg er "ANSEL (GEDCOM standard" og "ANSI (Windows, ej standard)". UTF-8 er forvalgt.
Et eksempel på hvorfor jeg mener at bildene må være linket til personene på en eller annen måte i GEDCOM, er at jeg også bruker programmet "Min Släkt 4.3" fordi de har fine utskriftsalternativer. Jeg eksporterer GEDCOM til "Min Släkt", legger manuelt alle bildene i en mappe, går til innstillinger i programmet og oppgir hvilken mappe bildene er plassert i, og dermed "hopper" samtlige bilder inn på rett plass. Dette har jeg gjort på flere datamaskiner (Barnas og slektningers maskiner osv) Et sted i hver persons data må det ligge aktuell bildefil sitt navn og dette skjønner jo "Min Slâkt" øyelikkelig. Har også for flere år siden prøvd et annet slektprogram (husker ikke hvilket), og også der kom bildene på rett plass etter å ha gitt opplysning om mappeplassering av alle bildene. Men kun mappeplassering er nødvendig å opplyse. Geneanet har jo også alle bildene i "Ditt Arkiv & bilder" og plasserer dem på rette personer de også ! (Men altså ikke som PROFILBILDER og i treet) Hvordan i alle dager greier Geneanet å plassere alle bildene på rett person inne i profilene, dersom ikke opplysninger om hvilke bilder som tilhører respektiv personer finnes i GEDCOM-filen.
Hei,
Takk for orientering.
Jeg kan bekrefte at Geneanet ser at det kan være et problem i forbindelse med å legge til profilbildet ved opplating.
De ser på saken og vi kommer tilbake når det eventuelt er sjekket opp.
I forbindelse med bruk av Geneanet Upload vil Geneanet ta det første bildet i GEDCOM filen å legge til som profilbilde.
I og med at det iflg. Geneanet ikke finnes noen tagg for å fortelle hvilket bilde som skal benyttes som profilbilde.
Slik har det fungert hos meg når jeg har gjort diverse tester.

Men som sagt, det ser ut som det kan eksistere et problem i forbindelse med dette.
Vi komme tilbake til saken. Det kan ta noe tid dog.
kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

Siste innlegg:
Nå har jeg akkurat kjørt et program jeg bruker for å lage en PDF fil med hyperlinker som jeg gir til slektninger. Programmet heter "The Complete Genealogy Reporter" http://www.tcgr.bufton.org/ Har brukt dette i mange år og har det installert på PC en. Det blir for mitt vedkommende en fil på 45MB og 377 sider. Jeg forteller programmet hvor den nyeste GEDCOM filen og mine bilder er plassert (i samme mappe) Ikke noe annet befinner seg i denne nyopprettede mappe generert/eksportert av DISGEN. Bare GEDCOM filen og bildene er der. Jeg bestemmer diverse valg i programmet, og på 1,2,3 så har jeg en PDF fil med hyperlinker på kryss og tvers i dokumentet. ALLE portretter/profilbilder er 100% korrekt plassert på de 440 personene jeg har klart å skaffe bilde av. (Av totalt mine ca 1600 personer.) Alle disse koblingene ligger selvsagt i GEDCOM filen. Hvor ellers. Dette bare til orientering. Svein Stensvik.
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

reidars escribió: 15 Noviembre 2019, 12:06
kallemann1 escribió: 15 Noviembre 2019, 10:56 Hei igjen.
Nå har jeg manuelt lagt til mange profilbilder allerede, så hvilke bilder dukket opp automatisk? Mener at en av dem var min onkel på farssiden Olaf Jørgen Stensvik. Merket meg ikke 100 % sikkert hvilke personer som kom inn automatisk, dessverre. Det blir feil å gjette. Startet bare med jobben det er å fylle opp de som mangler. Mange timer gjenstår. GEDCOM standard eksport i DISGEN er "UTF-8 (GEDCOM 5.5.51 standard)". Andre valg er "ANSEL (GEDCOM standard" og "ANSI (Windows, ej standard)". UTF-8 er forvalgt.
Et eksempel på hvorfor jeg mener at bildene må være linket til personene på en eller annen måte i GEDCOM, er at jeg også bruker programmet "Min Släkt 4.3" fordi de har fine utskriftsalternativer. Jeg eksporterer GEDCOM til "Min Släkt", legger manuelt alle bildene i en mappe, går til innstillinger i programmet og oppgir hvilken mappe bildene er plassert i, og dermed "hopper" samtlige bilder inn på rett plass. Dette har jeg gjort på flere datamaskiner (Barnas og slektningers maskiner osv) Et sted i hver persons data må det ligge aktuell bildefil sitt navn og dette skjønner jo "Min Slâkt" øyelikkelig. Har også for flere år siden prøvd et annet slektprogram (husker ikke hvilket), og også der kom bildene på rett plass etter å ha gitt opplysning om mappeplassering av alle bildene. Men kun mappeplassering er nødvendig å opplyse. Geneanet har jo også alle bildene i "Ditt Arkiv & bilder" og plasserer dem på rette personer de også ! (Men altså ikke som PROFILBILDER og i treet) Hvordan i alle dager greier Geneanet å plassere alle bildene på rett person inne i profilene, dersom ikke opplysninger om hvilke bilder som tilhører respektiv personer finnes i GEDCOM-filen.
Hei,
Takk for orientering.
Jeg kan bekrefte at Geneanet ser at det kan være et problem i forbindelse med å legge til profilbildet ved opplating.
De ser på saken og vi kommer tilbake når det eventuelt er sjekket opp.
I forbindelse med bruk av Geneanet Upload vil Geneanet ta det første bildet i GEDCOM filen å legge til som profilbilde.
I og med at det iflg. Geneanet ikke finnes noen tagg for å fortelle hvilket bilde som skal benyttes som profilbilde.
Slik har det fungert hos meg når jeg har gjort diverse tester.

Men som sagt, det ser ut som det kan eksistere et problem i forbindelse med dette.
Vi komme tilbake til saken. Det kan ta noe tid dog.
Hei,
Nå er det kommer et svar fra Geneanet og jeg siterer:

"The pictures are automatically scanned to see if it's a portrait or not. If the picture is blurred or dark, it's not recognized as a portrait and it's not set as the main picture.
This picture has not been recognized as a portrait"
Sitat slutt.

Her er lenken til bildet denne kommentaren gjelder:
https://gw.geneanet.org/kallemann1?lang=no&pz=svein+egil&nz=stensvik&p=ingrid+marie&n=magnussen

Da regner jeg med at denne dialogen er ferdig. Mye nyttig her.
kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

Takk for hjelpen. Vi er ferdig med diskusjonen nå. Enig. Bare en siste kommentar som jeg har glemt å fortelle deg : Jeg har også flere ganger sendt GEDCOM til GENI, og de har ingen som helst problemer med å importere alle profilbilder til rett person. Det Geneanet skriver er derfor bare tull. God Jul til deg. Klart slutt.
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

Dersom du mener det er bare tull kan du jo fortelle hvor i GEDCOM filen du bestemmer hvilket bilde som skal være profilbilde.
Ha en fortsatt fin helg.
kallemann1
male
Mensajes: 7
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por kallemann1 »

OK, "reidars"
Inne i hver persons "Personoversikt" befinner det seg opplysning om Profilbildets filnavn. DISGEN har merket det som Porträtt. Vedlegger to "print screen"-bilder fra DISGEN-programmet mitt til dette svar, "Agnes Marie.jpg" og "Petronella.jpg" Håper bildene kommer fram til deg, ellers må du gi meg din email så kan jeg sende deg litt av hvert der.
Ser du på disse to "print screen"-bildene av Disgen personoversikt for Agnes Marie Severinsen og Petronella Pehrsdotter så kan du lese "agnesmar.jpg", og "petronel.jpg", dette er da selvfølgelig filnavnene på portrettene som eksporteres sammen med GEDCOM filen. Etter mange tester som nevnt tidligere, så skjønner flere GEDCOM utskriftsprogrammer samt GENI at disse filnavnene skal settes opp som profilbilder/portretter. Disse opplysningene finnes vel som tekst inne i GEDCOM-filen, og det er vel fra DISGENs side ment å kunne oppfattes av det program som GEDCOM importeres til, men som du nevner, kanskje ikke oppfattes som "tag" hos Geneanet. De vil kanskje ha en "tag" i selve bildet, men hvorfor det, når det i klartekst er oppgitt hva som personens er profilbilde. Det burde de greie å fange opp.
Når tilogmed GENI skjønner dette 100%, så kan det vel ikke være noe i veien med DISGENs GEDCOM fil !! De forkaster heller ikke noen av filene, uansett kvalitet eller oppløsning.
MVH
Svein Stensvik
[email protected]
Agnes Marie.jpg
Petronella.jpg
reidars
male
Moderator
Mensajes: 167
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Bilder i treet

Mensaje por reidars »

Hei igjen,
Jeg forstår at du ønsker å gi meg et innblikk i DisGen og Geni. Vanskelig å lese disse bildene men det gjør for så vidt ikke noe.
Hva man kan sette opp i DisGen vet du sikkert bedre enn meg men det har vel ikke noe å gjøre med GEDCOM-standard som da tydeligvis Geneanet holder seg til. Jeg benytter selv Legacy og det er fullt mulig å sette opp diverse ting i en GEDCOM-eksport som ikke nødsvendigvis blir behandlet av standarden som mange benytter ved import/opplasting. Geneanet tar som sagt det første bildet som er satt opp som "Preferred" i Legacy og legger det til som profilbilde. Dette og alle andre bilder tilknyttet personen blir lagt under Bilder/Arkivdata slik at man kan endre på profilbildet etter ønske. I tillegg blir bildene som lastes opp vha. Geneanet Upload skannet for kvalitet og forkastet som profilbilde dersom bildet ikke holder mål. Hvorvidt man kan sette et slikt bilde som profilbilde manuelt er godt mulig. Det har jeg ikke testet men det kan vel du gjøre med bilder som ikke blir lagt til som profilbilde ved opplasting (ref. tidligere i denne samtalen).
For øvrig virker ting slik de skal hos Geneanet så at Geni/DisGen håndterer dette på en annen måte må jeg bare forholde meg til. Verdt å merke seg dog at Geneanet Upload kun aksepterer UTF-8 og Ansi som GEDCOM standard og ikke Ansel.
Det kan jo være interessant om Geni aksepterer hvilken som helst kvalitet på bildet som skal benyttes som profilbilde eller om de også stiller krav til kvalitet og hva de gjør dersom denne ikke oppfylles.
Jeg tror vi runder av her, det er mange som følger dette så mer utdyping av emnet kan kanskje føre til mye forvirring.
Men takk for praten, noe har vært nyttig. Jeg er for øvrig ikke kjent med GEDCOM utskriftsprogrammer.
Responder

Volver a “Tekniske spørsmål”