Responder

Hollands leger in België - 18de eeuw

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Een vraagje voor onze Nederlandse collega's...

Een van mijn voormoeders was ene Maria Agnes Kolvers/Colvers. Zij huwde in 1777 te Antwerpen met Gillis Simons.
Na even zoeken, kwam ik te weten dat ze eigenlijk geboren was in Doornik. Haar vader was Franciscus Kolvers, die tevens getuige was op haar huwelijk.
Ik doorploegde de registers van Doornik en kwam nog 2 andere kinderen tegen: een dochter Joanna Agnes in het doopregister van de "soldaten van het regiment", en een overlijden van een Henricus die op weg was naar huis in Namen na een bezoek aan zijn ouders in Doornik.
Deze Henricus vond ik inderdaad terug in Namen, met dezelfde ouders als mijn Maria Agnes. Ook hun huwelijk vond ik daar, en wat bleek? Franciscus Kolvers was een soldaat in het Nederlandse leger, in het regiment van Heer Bronckhorst.
Het Nederlandse leger was inderdaad in Namen gelegerd, en trok in die periode richting Doornik.

Nu had ik graag geweten hoe en waar ik meer informatie kan vinden over dat leger. Ik veronderstel dat Franciscus ook Nederlander was, maar op het eerste zicht is Kolvers daar niet echt een veel voorkomende naam...
Ik heb Namen reeds gecontacteerd, maar zij konden me niet verder helpen. Ze hebben wel een archief over de gebouwen en activiteiten in de stad, en konden me bevestigen dat het Nederlandse leger daar verbleef, maar ze hebben geen informatie over de bewegingen van dit leger...
Via google vond ik verschillende websites en militaire archieven in Nederland, maar allen pas vanaf ten vroegste het begin van de 19de eeuw.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dag Tom,
Alle mogelijke (mil.) databases gecheckt, maar ook niets gevonden voor deze periode...
In afwachting van beters, hier twee Noorderburen aan het woord :
- antwoord #16, voorlaatste alinea :  http://nl.geneanet.org/forum/?topic=538233.15
- vooral antwoord #5 van :
  http://nl.geneanet.org/forum/?topic=531974.msg1052856#msg1052856
De familienaam komt in de 18de eeuw inderdaad weinig voor in NL en België...
Wellicht een vervorming van...?? Van bvb Kolfert en Kolfaart??
> onze 'zachte' Vlaamse 'V' wordt in NL eerder als 'F' uitgesproken...?? "fijfenfijftig" ;-)
Uit eigen stamboom en die van anderen zie je ook dat soldatenfamilies en -generaties 'overal' terechtkomen
(de mijne bvb van de NL'se provincies Overijsse, naar NL's Limburg en dan naar Oost-Vlaanderen)... 
Niet makkelijk voor deze periode... mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Gesteld dat je voorvader een Nederlander (Zeelander?) zou zijn, Tom,
ook eens alle mogelijke varianten van COLVER(S), KOLVER(S), KOLFER(S), enz.
intikken bij "ZEEUWEN GEZOCHT"
http://www.zeeuwengezocht.nl/nl/zoeken?mivast=1539&miadt=239&mizig=862&miview=tbl&milang=nl&micols=1&mires=0&mip3=KOLFERS
Wel nog geen Franciscus opgespoord :-(  mvg, Greta
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hey Greetje,

bedankt voor de links :)

Ik heb aan Zeeland gedacht, omdat zich daar de grootste concentratie mensen van die naam bevindt in een net iets latere periode, maar ik had ook geen geluk met een Franciscus.
Hij was trouwens militair bij de Heer van Bronckhorst. Bronckhorst is een dorpje in Gelderland, bij Arnhem. Ik zou verwachten dat hij uit die streek zou komen niet?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10831
De regimenten trokken soms ook rond en de rekruten kwamen soms van veel verder weg, omdat het voor hen de enige manier was om fatsoenlijk brood op de plank te krijgen. Vaak trokken de echtgenotes en kinderen ook mee met de regimenten.
Zo heb ik een van mijn stamboomgenoten en zijn echtgenote en kinderen aangetroffen in achtereenvolgend Bergen op Zoom, Zevenbergen en wederom Bergen op Zoom.

Wellicht dat er hier nog iets te vinden is, hoewel dat niet uitstrekt tot in 1777 : http://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/Inkwartiering/_index.2.htm
Anders eens kijken in het oud archief Den Bosch, want volgens deze lijst ligt daar ook nog een en ander : http://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/Inkwartiering/algemeen.htm

fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Super! Daar kijk ik meteen eens naar. En zo heb ik misschien ook het perfecte excuus om nog eens naar 's Hertogenbosch te gaan :)
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
In een andere thread herinnerde onzer aller Greta me aan deze zoektocht, die was op de lange baan geschoven werd door mezelf, en vervolgens vergeten...

Hierbij de aanvullingen die ik heb kunnen vinden:

- het regiment werd opgericht in Utrecht, en had daar ook haar basis
- het werd in 1752 ontbonden en de soldaten zouden het 2e bataljon van het Regiment Croyé vormen
- Eustachius van Bronkhorst was Majoor (3 dec 1727), Luitenant-Kolonel (30 jan 1732), Kolonel (15 dec 1734), Generaal-Majoor (1 jan 1742) en Luitenant-Generaal (16 mei 1747) van het regiment

De bewegingen van het regiment kloppen grotendeels met mijn bevindingen.
Franciscus huwde in Namen in 1741, en kreeg daar ook een zoon het jaar daarop. Het regiment was in Namen gelegerd van 1737 tot 1745.
In 1745 trok het regiment naar Mons (Bergen). In dat jaar vinden we de geboorte van Maria Agnes in Tournai (Doornik). Tournai ligt op net geen 50km van Mons, maar ik veronderstel dat niet letterlijk de stad Mons, maar eerder de regio rond Mons bedoeld werd. Zo waren er ook garnizoenen in Ath.

Nu het vreemde... In 1751 werd Joanna Agnes geboren, in het militaire kamp te Tournai. Volgens de troepenbewegingen zat Bronckhorst met zijn mannen dan in Utrecht (al sinds 1749). Er zijn geen letterlijke verwijzingen naar zijn overste op dat moment. Zou het kunnen dat hij van regiment veranderd is? Is een deel van het regiment achtergebleven?

Het is wel aannemelijk dat hij na de ontbinding van het regiment in 1752 op "pensioen" ging, en zo in Antwerpen verzeild geraakt is, waar hij in 1767 nog een dochter kreeg met een andere vrouw (was zijn eerste vrouw overleden?).

Nog interessant: Maria Agnes, de dochter die in 1751 in Tournai geboren werd, vinden we terug in de bevolkingsregisters. Volgens de registers van 1800-1815, is ze omstreeks 1759 in Antwerpen aangekomen.

Even de draad terug oppikken en doorbijten. We zullen er nog achter komen! :D
mavanloon
male
Mensajes: 1
H. Ringoir, Vredesgarnizoenen van 1715 tot 1795 en 1815 tot 1940 (’s-Gravenhage 1980) geeft een overzicht van de Staatse regimenten en hun verplaatsingen. De Universiteitsbibliotheek Utrecht heeft een exemplaar maar het is vermoedelijk ook in andere (universiteits)bibliotheken in te zien.
Responder

Volver a “Secundaire bronnen”