Responder

Fransosenmeid?

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
fokko1
fokko1
Mensajes: 1
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Fransosenmeid?

Mensaje por fokko1 »

Uit de jaren 40-45 (en daarna !) kennen we het zeer negatieve etiket "moffenmeid" voor een meisje, dat amoreuse contacten had met een Duitse soldaat. Helaas laat liefde zich niet dwingen, ook niet in oorlogstijd. Zulke dingen gebeuren.

Hoe was dat in de Franse tijd? Tenslotte werd de Franse Revolutie toch ook wel breed gedragen in Nederland, al was men met het einde van de Napoleontische tijd niet zo gelukkig.
Werd een Nederlandse, die vrijde en zelfs trouwde met een Franse militair of ambtenaar ook met de nek aangekeken? Wie kan mij daarover iets meer informeren?

Fokko Helder, Winterswijk.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Soortgelijke benamingen (lees : scheldnamen) zijn inderdaad van alle tijden & alle landen! 
Hierbij drie categorieën van meisjes & vrouwen :
- zij die hun liefde niet laten inbinden door allerlei vetes, conflicten en oorlogen; door de eeuwen heen telkens weer bezongen, beschreven en verfilmd nu ("Romeo & Julia", "Helene 'van Sparta' & Paris van Troje" en zoveel andere beroemde koppels);
- zij die aan de kant stonden, 'mee heulden' met de tegenpartij en... het spreekt voor zich dat hoe repressiever deze tegenpartij tegen de plaatselijke bevolking optrad, hoe genadelozer tegen dit soort vrouwen achteraf werd opgetreden (het beeld van de kaalgeschoren 'moffenvrouwen' kennen we allemaal). Ik vermoed dat we deze franse invloed van weleer zeker niet kunnen vergelijken met wat we hier in de jaren 1940 in Europa hebben meegemaakt; daarbij (maar dan spreek ik enkel voor Vlaanderen!) verfranste de zogenaamde upperclass (met restanten in VL tot in vorige eeuw!).
- En... natuurlijk ook de combinatie van de twee voorgaande soort relaties!
Het woord 'fransozenmeid' bestaat wellicht niet, maar het fenomeen zal doorheen de eeuwen telkens weer door andere benamingen zijn aangeduid.  Historische artikels & studies kunnen  zeker precieze benamingen opleveren.  Moest ik of iemand anders hier NL-talige of Franstalige scheldnamen kennen, komt hier zeker nog een vervolg.  mvg, GP
Responder

Volver a “Secundaire bronnen”