Responder

immigratie

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

immigratie

Mensaje por fluffy82 »

Dag iedereen,

het kan zijn dat ik deze vraag al gesteld heb, maar ik heb nog niets gevonden dus stel ik ze opnieuw.

Ik weet dat er voor Antwerpen lijsten bestaan uit de late 19de eeuw die de immigranten opsommen. Zouden deze lijsten ook bestaan voor andere steden? En vanaf wanneer? En waar vind ik die terug?

Meer concreet: mijn oudovergrootvader Joannes Maximilianus Dietz is omstreeks 1745 in Neuss, Duitsland, geboren en gehuwd met een meisje uit Düsseldorf (de naburige stad).
In 1792 hebben ze een zoon gekregen in Lokeren, Oost-Vlaanderen. Na de dood van zijn vrouw, keerde Joannes (Johannes, Johann?) terug naar Duitsland want hij blijkt daar gestorven te zijn. In Neuss is echter niets terug te vinden...
Ik had nu gehoopt om een of ander immigratiedocument te vinden waarop misschien staat wie zijn ouders zijn, waarom hij naar Lokeren kwam, of waar hij vandaan kwam als het niet Neuss was. Gezien zijn huwelijk in Duitsland en de geboorte van slechts één zoon hier, veronderstel ik dat hij pas rond 1790 hier is gekomen. Misschien (en zelfs waarschijnlijk) had hij nog kinderen in Duitsland? Of was hij eerder getrouwd?

Alle tips zijn welkom!
Tom
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10830

Re : immigratie

Mensaje por wimdeckers »

Die lijsten met immigranten van Antwerpen heb ik ooit gevonden op FamilySearch. Wellicht vind je daar de lijsten van de andere plaatsen ook.
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : immigratie

Mensaje por fluffy82 »

Dag Wim,

ja, het is daar dat ik de bewuste lijsten uit Antwerpen had gevonden. Ze beperken zich echter tot Antwerpen, voor Oost-Vlaanderen zijn er geen beschikbaar.
De zoekfunctie (en resultaten) op arch.arch.be zijn extreem verwarrend en onduidelijk...

Groetjes,
Tom

PS ik heb intussen ook een nieuw element: de streek rond Neuss stond bekend voor haar "garen- en touwendraaiers"; de streek rond Lokeren was onder andere bekend voor de vlashandel. Het zou me niet verbazen mocht de link daar ergens liggen. Misschien was Johannes een vlashandelaar, die in Lokeren vlas kocht om aan de touwmakers in Duitsland te verkopen? Als hij handelsreiziger was, verklaart dit echter niet waarom hij naar Duitsland terugkeerde maar zijn zoon in België achterliet...
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10830

Re : immigratie

Mensaje por wimdeckers »

Misschien had zijn zoon een Vlaams liefje  ;) !!
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : immigratie

Mensaje por fluffy82 »

Verder onderzoek heeft intussen uitgewezen dat:

- het koppel twee kinderen kreeg in Lokeren
- de moeder na de geboorte van kind 2 overleed
- we vinden in de volkstelling van 1804 de eerste zoon terug, inwonend bij iemand anders; de tweede zoon is niet te vinden
- in de volkstelling van 1814 woont de eerste zoon nog steeds bij diezelfde persoon; de tweede zoon vinden we terug bij zijn meter
- de tweede zoon is daarna onvindbaar
- het huwelijk van de eerste zoon vermeldt dat zijn vader "sedert 25 jaar" is teruggekeerd naar Duitsland (dat wil zeggen kort na het overlijden van zijn vrouw) en dat het onbekend is of de vader nog in leven is of niet

De vragen blijven dus:

- waarom kwam het koppel naar Lokeren?
- waarom liet de vader zijn twee piepjonge zoons achter?
- waar zat de jongste zoon in 1804?
- wat gebeurde er met de vader? (hij is niet terug te vinden in Neuss of Düsseldorf)
- wat gebeurde er met de jongste zoon na 1814?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo Tom,

Een kant & klaar antwoord kunnen we niet uit onze hoed toveren, want deze voorvader van jou was
blijkbaar een handelsreiziger ('voyageur' in 'schoon Vlaams') en die kunnen overal opduiken, ook in Duitsland;
om nog niet te spreken van de mogelijkheid dat hij op zijn handelsreizen 'ergens' overleed!

Ik zie wel dat de bakermat van de recentere naamdragers DIETZ
- voor zover ze al een gezamenlijke patriarch hebben - in hartje Duitsland ligt, zie kaartje met hun woonkernen

En, familysearch levert voorlopig niets op via de indexlijsten (= voor de GNN-premiumleden).

"Je zit al lang in de stiel", dus van mij wellicht niet veel nieuws; toch nog eens
- het forumtopic duitse bronnen doorgeven en
- misschien ook eens je vraag stellen bij onze collega's op het duitse forum

Groetje van Greetje

>>> Nog iemand met betere & gerichter informatie?
Responder

Volver a “Secundaire bronnen”