Responder

bronnen?

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

bronnen?

Mensaje por fluffy82 »

Ik ben volop bezig met het aanvullen van mijn kwartierstaat, ik hoop om deze zomer voldoende info verzameld te hebben om de secundaire bronnen aan te vallen ter vervollediging en controle van de namen die ik heb, en om wat "achtergrondinformatie" bij te voegen.

Ik weet dat ik op zoek moet naar dingen zoals Staten van Goed, Cijnsboeken, Poorterslijsten, Staats- en Parochierekeningen, Stati Animara enz, maar ik heb geen idee waar die te vinden...
Ik heb er wat boeken over genealogie op nageslagen (onder andere Roelstraete) en kom enkel tot de conclusie dat elk document in elk dorp ergens anders ligt. Soms in de gemeentelijke archieven, soms in de kerkarchieven, soms gecentraliseerd in het arrondissement, soms in het Rijksarchief...

Het zou uiteraard jammer zijn om per trein (ik heb geen auto) naar de andere kant van België te rijden, om dan te ontdekken dat archief x of y helemaal daar niet bewaard wordt.

Dus nu mijn vraag : bestaan er (al dan niet online) archieflijsten, catalogi,... over wat waar te vinden is? Als ik bijvoorbeeld de Staten van Goed van Opitter uit de periode 1600-1680 wil inzien, hoe kan ik best te weten komen waar die liggen? En in de eerste plaats of ze überhaupt bestaan...

Alvast bedankt voor enige tips!

Tom
(een genealogisch groentje  :) )
odettefranssen
odettefranssen
Mensajes: 1426
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Goedemorgen Tom,

kent u de website geneaknowhow.net? Daar kunt u heel veel online bronnen uit Nederland en België vinden, zie http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

Verder heeft het Rijksarchief België ook heel veel online bronnen http://arch.arch.be/content/view/389/175/lang,nl_BE/

Succes en met vriendelijke groet,
Odette Franssen
bpevernagie
male
Mensajes: 77
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : bronnen?

Mensaje por bpevernagie »

Dag Tom,

Voor het voorbeeld dat je opgeeft, contacteer de heemkundige kring van Bree, indien ze het niet zelf weten zullen ze ongetwijfeld weten bij wie je terecht kan om hier uitsluitsel over te krijgen.

Mvg,

Bert
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : bronnen?

Mensaje por fluffy82 »

Bedankt!
Ik had geneoknowhow al wel ergens gehoord, maar dacht dat de site enkel over Nederlands ging. Blijkbaar niet, en ze zal me zeker een pak vooruit helpen!
arch.arch.be gebruik ik reeds  :)
Responder

Volver a “Secundaire bronnen”