Responder

doopakte Catharina Staes

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
jeanninevr
female
Mensajes: 22
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
doopakte Catharina Staes.png
doopregister Waasmunster Catherina Staes.png
Volgens het doopregister (Waasmunster 18/09/1597) is de naam van de moeder van Catharina Staes Barbara Clercx. Degenen die deze persoon in de stamboom hebben vermelden echter als naam van de moeder Barbara Van Geyte. Enig idee hoe ik de doopakte moet lezen en begrijpen want daar staat noch "Barbara" noch "Van Geyte". Alvast bedankt.
kvoet
male
Mensajes: 3115

Re: doopakte Catharina Staes

Mensaje por kvoet »

Goedenavond,

Er is geen link naar de akte meegegeven, dus ik kan niet vergelijken met andere aktes. Dat betekent - helaas - dat bepaalde stukjes niet kunnen ontcijferd worden...

Dit is mijn transcriptie:
Infans Egidii Staet et Aleyd...
Clercx pa... nomen prolis Catharina
Jo(ann)es Staes et Catharina Sh...penelen
suscep(tores) - 18 7tembris


Kind van Egidius Staet en Aleyda Clercx ... naam van het kind: Catharina
Doopheffers: Joannes Staes en Catharina Sh...penelen
18 september

Uit de alfabetische index blijkt het om een tweeling te gaan, daarvan zie ik in deze akte geen aanduiding.

Mvg
Kris
armandakkermans
armandakkermans
Mensajes: 738
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
gabrielsm
male
Mensajes: 934
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Dag Jeannine,

Als je alle doopakten in de periode 1595-1608 bekijkt, waarbij de naam van de vader "Egidius Staes" is, dan zijn de namen van de moeders, chronologisch, als volgt:

1595: Barbara Vergheyten
1597: Abe[.]a Clercx
1599: Barbara Clercx
1601: Barbara Van Gheele
1605: Barbara Van Ghet
1608: Barbara Van Ghent

Wat opvalt is dat de voornaam van de moeder steeds Barbara is, m.u.v. die op de doopakte van 1597. De familienaam is daar ook anders, namelijk Clercx. In 1599 wordt haar familienaam eveneens als "Clercx" genoteerd, maar daar is haar voornaam dan weer wel Barbara!
De hypothese dat Barbara Vergheyten vóór 1597 zou zijn gestorven en dat Egidius Staes is hertrouwd met Barbara Clercx (en later eventueel met Barbara Van Ghe(e)(n)t(e) wordt overigens ontkracht door het feit dat Barbara Vergheeten in 1637 op 76 jarige leeftijd is gestorven als zijnde de echtgenote van Egidius Staes.

De vraag is of Barbara Vergheyten dezelfde persoon is als de overige Barbara's? Indien dat niet zo zou zijn dan zouden er in die periode minstens 2 en mogelijk wel 3 mannen met de naam Egidius Staes moeten hebben gewoond in Waasmunster. Maar in de index van huwelijken en de index van begrafenissen zie ik geen enkele Egidius Staes vermeld staan. Het zal met andere woorden in Waasmunster toen niet volgelopen hebben met mannen die allemaal Egidius Staes heetten. En lijkt het er op dat Barbara Vergheyten, Barbara Clercx en Barbara Van Ghe(e)(n)t(e) één en dezelfde persoon was.
Maar om hierover uitsluitsel te verkrijgen zou je nog in de .staten van goed van Waasmunster moeten kijken. Misschien dat dan de gezinssituatie(s) van Egidius Staes wat duidelijker wordt.

Met vriendelijke groeten,
Michel
jeanninevr
female
Mensajes: 22
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Bedankt iedereen voor jullie reactie, in het bijzonder aan gabrielsm die een en ander verder verduidelijkt. Ik vind het vooral ook verwarrend dat minstens een 5-tal personen deze Barbara Van Geyte (allemaal dezelfde schrijfwijze) op geneanet vermelden als moeder van Catharina Staes zonder verdere opmerking. :?
Aan gabrielsm: ik heb nog nooit iets opgezocht in de staat van goederen van een gemeente. Waar kan ik die (van Waasmunster) vinden? Digitaal of in het Rijksregister te Beveren?
armandakkermans
armandakkermans
Mensajes: 738
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Zou de getuige schampeneel of schampenaer kunnen zijn?
gabrielsm
male
Mensajes: 934
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Dag Jeannine,

De regesten van de staten van goed van Waasmunster zijn door Familiekunde Vlaanderen, regio Land van Waas online gezet. Echter, ze zijn, voor zo ver ik het kan zien, niet gratis te raadplegen. Om inzage te verkrijgen dient er een abonnement te worden afgesloten. In ruil krijg je daar het volgende voor terug:
https://www.familiekunde-landvanwaas.be/publicaties/abonneren-op-publicatie-website
Aan jou de afweging of dat het geld waard is.

Je zou ook contact kunnen opnemen met Familiekunde Vlaanderen, regio Land van Waas via https://www.familiekunde-landvanwaas.be/contact/1-secretariaat waar je het contactformulier kunt invullen. Of eventueel je vraag wegleggen op het forum: https://www.familiekunde-landvanwaas.be/forum/

Met vriendelijke groeten,
Michel
jfbrackman
male
Mensajes: 376
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dag Jeannine,

Ik heb ook al zoiets meegemaakt dat de familienaam van de moeder drie keer op acht totaal anders was (Govaert ipv De Bruyne, en zelfs niet 3 keer na elkaar) terwijl de naam van de vader dezelfde bleef. Ik heb ook even gedacht dat er twee mannen met dezelfde naam rondliepen. Dankzij de staten van goed begreep ik dat Josine De Bruyne toch ongeveer 8 kinderen had, sommigen met de zelfde voornamen als die van de kinderen van Josine Govaert, en aangezien ik sporen van maar één mogelijke echtgenoot vond, was ik geneigd te geloven dat het over dezelfde vrouw ging. Govaert is overigens de familienaam van de moeder van Josine De Bruyne en omdat haar vader zeer vroeg stierf is het mogelijk dat sommige peetouders meer vertrouwd waren met de familienaam van de moeder van Josine.
Het is natuurlijk maar een hypothese, maar de meest geloofwaardige hypothese in mijn geval. Misschien zijn er Clercx in de familie Van Ghe(e)(n)t(e)?
jeanninevr
female
Mensajes: 22
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Nogmaals dank Michel. Ik neem een abonnement op familiekunde land van Waas als het niet te duur is. Misschien kan het mysterie van Barbara opgelost worden :) en vind ik nog andere info vermits het grootste deel van mijn stamboom zich daar bevindt.
Ook bedankt aan Dhr Braekman voor de info.
Vriendelijke groeten, Jeannine
Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”