Responder

Geboorteakte Joanna Van Wassenhove Merendree 1655

janvanwassenhove9831
male
Kan iemand mij helpen met de transcriptie/vertaling van de geboorteakte van Joanna Van Wassenhove dd 19 september 1655?
Moet ik het woord achter de voornaam van de moeder Joanna lezen als "uxoris"? of is het een familienaam?
Is de geboortedatum de 21e?
De namen van de doopdragers: Joannes ?? Van Wassenhove en Joanna De Meyer.
Komt het voor dat de moeder ook doopdrager is?

De link naar de akte in het parochieregister van Merendree 1655 scherm 58:
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I1111951098903025/level/file/scans-inventarispagina/3/scan-index/58/foto/514_1075_000_02012_000_C_0107

gabrielsm
male
Árbol : Gráfico
Ver su árbol genealógico
Mijn kennis van het latijn is maar beperkt. Maar ik lees de akte zo:

Joanna, dochter van Christophorus van Wassenhove
en van Joanna zijn vrouw, geboren
de 19e september en gedoopt
de 21e.
Joannes Van Wassenhove
Joanna de Meyer

In het kerkelijk wetboek van de katholieke kerk staat (o.a.) dat de vader of de moeder geen peetouder mogen zijn van hun eigen kind.

Met vriendelijke groeten,
Michel

pvanduynhoven
male
Árbol : No gráfico
Ver su árbol genealógico
Wel vreemd
Vinden een huwelijk tussen Christophorus van Wassenhove met Joanna de Meijer op 19 apr 1647.
Zoals Michel al aangaf mag de moeder geen peetouder zijn.
Dus mogelijk een andere Joanna.

janvanwassenhove9831
male
Inderdaad vreemd.
Mijn vraag over doopdrager Joanna De Meyer was juist omdat ik wil uitzoeken van welke Christophorus Van Wassenhove Joanna Van Wassenhove de dochter is. Ik probeer daarom te achterhalen welke doopdragers er opduiken bij de kinderen van Christoforus Van Wassenhove en Joanna (De Meijer of Kosters)
Zoals in een ander item reeds werd aangehaald vond ik:
- 19/4/1647 : Christophorus Van Wassenhove & Joanna De Meijer : enkel ondertrouw - nergens een vermelding van huwelijk
- 29/4/1647 : Christophorus Van Wassenhove & Joanna Kosters : enkel huwelijk - nergens vermelding van ondertrouw (wat ik meen meermaals te hebben gezien)
De veronderstelling dat de pastoor zich heeft vergist lijkt mij nogal ver gezocht?
Bij de kinderen staat dikwijls enkel de voornaam van de moeder.
Ik weet niet of ik er uit geraak.
Een onderzoek naar de stamboom van de familie De Meijer in die periode om uit te zoeken of er nog een familielid met de naam Joanna De Meijer bestaan heeft lijkt mij moeilijk.

pvanduynhoven
male
Árbol : No gráfico
Ver su árbol genealógico
Heb je hier al gezocht
https://issuu.com/vanmoo/docs/mer_1583-1674
Staten van goed Merendree

Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”