Responder

Huwelijksakte Maerschalck Judoca Lokeren 10 februari 1618

armandakkermans
armandakkermans
Árbol : No gráfico
Ver su árbol genealógico
Ik denk Van Durme en zou het Vanghenne kunnen zijn?

wdemaesschalck
male
Árbol : Gráfico
Ver su árbol genealógico
Goede morgen Armand,
Van Durme lijkt correct, maar de tweede getuige blijft een vraagteken. Judoca heeft nog acht broers en zussen waarvan ik de getuigen gevonden heb. Echter geen enkele van de 16 namen die lijkt op Vanghenne. Een naam die in Zele frequent voorkwam en voorkomt is Vergeylen. Mogelijk ?
Alvast bedankt.
Mvg
William

armandakkermans
armandakkermans
Árbol : No gráfico
Ver su árbol genealógico
Ik zie helemaal niets dat op een letter l lijkt. Is Vanghinne een mogelijkheid? Ik lees namelijk als eerste letters vn, zou afkorting voor van kunnen zijn, dan g en h en duidelijk eindigend op nne. De i is twijfelachtig, zou ook e of o kunnen zijn.

wdemaesschalck
male
Ver su árbol genealógico
In het Genealogisch Repertorium van Zele 1606-1796 zijn 51.766 personen en 12.532 gezinnen verwerkt. In de bijgevoegde index vond ik 6 namen die met Gh beginnen : Van Gheetghem, Van Ghendt, Ghesqiure, Gheylinck, Ghys(t) en Ghome. Raar beestje ;)
Mvg
William

lanckact
male
Ver su árbol genealógico
Ik lees hetzelfde als Armand: Vnghinne. Vanghinne komt echter in geen enkele index in Vlaanderen voor. Idem voor Vanghenne, Vanghonne en Vanghanne. Ook de varianten op Ver trouwens, dus Verghonne, enz. Verhenne bestaat wel, maar dat wijkt toch al stevig af.

Met heel wat goeie wil (en een half dichtgeknepen oog) kan ik ook wel Onghenna herkennen in de onduidelijke naam. Onghena (met één n, ik weet het) is wel een naam die in Lokeren voorkomt. Overtuigend is het allemaal niet, maar je weet nooit dat je er iets mee bent.

Benieuwd wat Kris hiervan zal maken ;)

Oh ja, nog een tip. In de parochieregisters staat de letter u altijd geschreven met een "kapje": ú dus. Als je zo'n ´ ziet opduiken, dan kan je al direct beginnen zoeken naar de letter u. Zo kan je duidelijk herkennen dat het Van Durme en niet Van Damme moet zijn.

gabrielsm
male
Ver su árbol genealógico
Dag William,

Ik denk dat er Onghenae staat. Toegegeven: de voorlaatste letter lijkt wel een "n", en dan zou het "Onghenne" zijn. Maar je kunt er ook een soort "open a" inzien, net zoals de eerste "a" van "Maerschalck. Dus wat mij betreft "Onghenae".

Met vriendelijke groeten,
Michel

wdemaesschalck
male
Ver su árbol genealógico
Ik vermoed dat ik nog iets verder zal moeten zoeken. In het Genealogisch Repertorium Zele 1606-1796 vind ik, in Zele, in de 17° eeuw geen enkele Onghena of een naam die erop lijkt.
Daarentegen leefden er in het naburige Lokeren een hele kolonie Ongena, Ongenae, Onghena, Onghenae, Ongheney. Jammer genoeg velen met de voornaam Naamloos. Het is niet uitgesloten dat de nonkel uit Lokeren getuige was.
Inmiddels aan allen mijn dank en ik heb terug iets bijgeleerd: ù is u en geen a.
Mvg
William

Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”