Responder

Begrafenis Sint Maria Oudenhove - wat is daar gebeurd?

tsiobbel
male
Hallo, ik vond deze akte in de parochieregisters van Sint Maria Oudenhove van 1745.
Mijn oog viel op een vreemde (voor mij dan toch) beschrijving.
Snapte er iemand wat de begraven persoon gedaan heeft of wat er gebeurd is?

Imagen

armandakkermans
armandakkermans
Árbol : No gráfico
Ver su árbol genealógico
in pabulatione hic occisus bij het voederen (foerageren) hier gedood

Ongeluk bij het voederen van dieren?

dclaessens
dclaessens
Árbol : Gráfico
Ver su árbol genealógico
Miles Gallus = Franse soldaat, overleden tijdens het voederen (van zijn paard of paarden?)

mvg - Dirk

tsiobbel
male
Bedankt voor de reacties! Dat zal wel geen voorname dienst en praalgraf geworden zijn. Anders wordt vaak de dienst vermeld (pauperum, minsten dinst, middel dinst, 12 florenorum, ...).

In 1744 bezette Frankrijk uiteindelijk de Zuidelijke Nederlanden. Dit is het jaar waarin de vrede van Aken tussen onder meer Lodewijk XV en Maria-Theresia werd gesloten.

Sint Maria Oudenhove ligt een boogscheut van Velzeke. Uit: Velzeke in de jaren 1725 à 1750. In Jaarboek van de Zottegemse Culturele Kring, 1955-1956, Zottegem, 1956, p. 36-38

"In dit dorp was van 2 juni tot en met 22 juni 1744 een ‘hannovers legher’ gelegerd. Deze troepen vernielden in drie weken een gebied van zo'n 28.523 roeden in de omgeving van Velzeke. Er werden bijvoorbeeld 825 bomen gekapt. Verder moest de bevolking aan 558 en 484 paarden onderdak en voedsel verschaffen. Kortom, het dorp werd geruïneerd. Het artikel vermeldt dan ook dat de bewoners van Velzeke herhaaldelijk om uitstel of kwijtschelding van de betalingen der belastingen moesten vragen."

Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”