Responder

Vader gevlucht?

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
vhauwaerts
female
Mensajes: 20
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Vader gevlucht?

Mensaje por vhauwaerts »

Beste allemaal

Graag nog eens uw hulp bij volgende geboorteakte: wat is er precies met de vader?
We zitten in Sint-Pieters-Woluwe, 1768.
Ik begrijp dat op 18 april Anna Maria geboren is, dochter van Joanna Maria Hauwaert en dat Aegidius Hauwaert en Anna Maria Hauwaert peter en meter zijn.
Maar dan... zoiets als "in barenspijn bekende ze dat de vader Carolus Lumen (juist?) is, geboren in de parochie ....??? en dan kan ik er écht niet aan uit...

Met dank!!!
Vader_Screenshot_2020-03-31 Kerkelijke registers(1).png
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSBB-9HK2?i=54&cat=245123
kvoet
male
Mensajes: 3124

Re: Vader gevlucht?

Mensaje por kvoet »

Goedenavond,

Het is op 8 april 1761, niet 18 april, dat Anna Maria gedoopt werd.

En de moeder heeft inderdaad bij of vlak na de bevalling gezegd dat Carolus Lumen de vader zou zijn. Die is - volgens mij - geboren in "Vulleseel" -> Vollezele en heeft de biezen gepakt...

Mvg
Kris
vhauwaerts
female
Mensajes: 20
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Beste Dirk en Kris

Dank jullie wel voor jullie inzichten en verontschuldiging; ik dacht dat mijn eerdere oproep hierover op een ander forum was gepost... Merci voor "Vollezele" en 08/04! Wat deed die snuiter in Sint-Pieters-Woluwe? :roll:

Dan is het waarschijnlijk de Joanna Maria die in SPWoluwe geboren is op 02/09/1726 (1e nicht, 7x verwijderd); pa en broer heten Egidius en een zus Maria Anna.
Nochtans... Dan is ze al 42j bij de geboorte...Niet onmogelijk uiteraard. Geen huwelijk gevonden tot nu toe.

Iets heel anders en om met een tragikomische noot te eindigen: zijn jullie al ooit zo'n échte vingerwijzing tegengekomen?
Nossegem 19/07/1729, een directe voorouder:
Barbara_DeWandeleir_Nossegem_19071729_Screenshot_2020-03-21 Kerkelijke registers(2).png
Met hartelijke groeten en dank!
Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”