Responder

Wat staat er en wat zou de oorsprong kunnen zijn

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
edapp2017
male
Mensajes: 3
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Ik ben op zoek naar de oorsprong van Steven Appelboom van Ustinghuijse (ik denk dat dit er staat). Zou dit Ostinghausen of Oestinghausen in Duitsland kunnen zijn?
Alvast bedankt voor alle info.

Ed Appelboom
Adjuntos
ondertrouw steeven Appelboom en Jannitje Janssen.pdf
(5.22 MiB) Descargado 11 veces
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dat kan natuurlijk, hoewel de naam "Appelboom" zeker en vast niet van daar komt...
Misschien het dorpje Oosterhuizen in Gelderland?
edapp2017
male
Mensajes: 3
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Bedankt voor de informatie.
Oosterhuizen zou kunnen, maar rond 1550 heette dit nog Oisterrhuze! Ik blijf zitten met dat "sting" in Ustinghuijse of Uistinghuijse, dat wel in Ostinghausen en Oestinghausen voorkomt. De naam Appelboom zal er niet vandaan komen, maar zijn ouders toch wel?
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Vandaag, de 21ste eeuw, is de naam "Appelbaum" wel een familienaam die inderdaad in Ostinghausen voorkomt. Misschien is het dan toch daar, maar werd zijn naam vernederlandst?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10830
Ik zou ook eens gaan zoeken naar die Sijmen Appelboom. Sijmen is toch wel een erg Hollands klinkende naam.

Kijk ook even wat breder via het Archief Amsterdam, voor zover U dat nog niet had gedaan : https://archief.amsterdam/indexen/doopregisters_1564-1811/zoek/query.nl.pl?i1=1&v1=ste&vf1=1&a1=appelboom&af1=1&x=19&z=b

fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Is Sijmen niet gewoon spreektaal voor Simon?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10830
Sijmen is een oude naam. Die komt ook regelmatig voor in mijn stamboom aan mijn moederskant. Dan spreken we over de regio West-Friesland (niet te verwarren met Friesland).

Om maar even wat voorbeelden te geven : http://www.westfriesarchief.nl/onderzoek/zoeken?mistart=20&mivast=136&mizig=100&miadt=136&milang=nl&misort=dt%7Cdesc&miview=tbl&mip3=sijmen

Ik zou dus zeker wat breder zoeken en met name in Noord-Holland rondom en in Amsterdam. Wellicht dat er via de gegevens van Sijmen Appelboom meer te achterhalen valt over zijn ouders, dus de grootouders van Stephanus/Steven.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10830
Ook zeker niet vergeten om naar de getuigen te kijken bij de diverse dopen.

Ik vind alleen al bij de dopen van de kinderen van Stephanus als bijzondere namen : Joannes Appelboom, Jan Janssen en Egberdina (ten) Win(c)kel.
Die laatste twee waren beide bij de eerst bekende doop in 1733 en vervolgens beide bij de dopen in 1741 en1744. Bij de doop in 1739 is Egberdina (ten) Winkel samen met Joannes Appelboom getuige.

Dan vind ik bij de dopen van de kinderen van Simon Appelboom en Alida Mathijssen onder andere Stephanus Appelboom als getuige.

Ik zou dus zeker alles eens goed uitspitten en de losse stukjes in elkaar trachten te puzzelen.
edapp2017
male
Mensajes: 3
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dit ga ik zeker doen, bedankt voor de tips.
Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”