Responder

Naam dooppeter

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
jdhaene
jdhaene
Mensajes: 127
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Naam dooppeter

Mensaje por jdhaene »

Bijgevoegd de geboorteakte van Egidius Rogghe, geboren te Kruishoutem op 4/3/1696, zoon van Jacobus en Maria Degroodt. Kan iemand voor mij de functie van de namen Petrus Velghe en Egidius Degroodt meedelen aub. Wie is de eigenlijke dooppeter en waarom staat dan die andere naam op de akte?
Egidius Rogghe.PNG
[attachment=0]
bartjans
bartjans
Mensajes: 1609
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re: Naam dooppeter

Mensaje por bartjans »

...natum circa 6 mane, susceperunt Petrus Velleghe no(min)e Egidii De Groodt et Catharina De Groodt.
...om zes uur 's morgens geboren. Petrus Velleghe treedt op in naam van Egidius De Groodt. De laatste is dus echte peter, maar kon er om een of andere reden niet bij zijn. Dat gebeurde nogal frequent.
mvg, Bart
jdhaene
jdhaene
Mensajes: 127
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Naam dooppeter

Mensaje por jdhaene »

Dag Bart, Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Zou het kunnen dat Egidius Degroodt reeds overleden was? De vader van Maria Degroodt (De Groote) noemde Egidius en er is een overlijdensakte in Huise van een Egidius De Groote (of Degroodt) die is overleden in 1692. Gelet op zijn leeftijd vermoed ik dat dit de vader zou kunnen zijn van Maria, maar dan was hij al 4 jaar dood bij de geboorte van zijn kleinzoon Egidius Rogghe. Als de plaatsvervangende peter enkel een levende peter kan vervangen zit ik fout.
Mvg,
Jaak
bartjans
bartjans
Mensajes: 1609
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re: Naam dooppeter

Mensaje por bartjans »

Een overleden peter, dat is niet toegelaten volgens mij. De boreling zal wel naar zijn grootvader genoemd zijn, die ook peter is, maar de Egidius uit Huise zal een naamgenoot zijn.
jdhaene
jdhaene
Mensajes: 127
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: Naam dooppeter

Mensaje por jdhaene »

Ok, dan moet ik die piste laten varen. Nogmaals bedankt voor de info.
Responder

Volver a “Paleografie, transcriptie en oude talen”