Responder

Artikel 1a wet 92, wat is dat?


mcbreas
female
Mensajes: 19
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo,

Op de persoonskaart van mijn vader vind ik de aantekening "art1a wet92 zie 35)". Ik begrijp via Google dat dat betrekking heeft op de Nederlandse nationaliteit, echter in 1992 was mijn vader reeds overleden én zijn vader had niet de Nederlandse nationaliteit. Ik kom ook geen verdere referentie tegen van de 35 die gemeld wordt.

Ik mis vast iets! Weet iemand wat hier bedoeld wordt?

Alvast bedankt,

Margo Breas
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Uw vraag verplaatst naar ons forum genealogische opzoekingen, Nederland
waar meer kans op een verhelderende reactie.
mvg, Greta
anaesthetist
male
Mensajes: 330
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
veld 35 op de persoonskaart is "Bijzondere vermeldingen", bij het Stadsarchief A'dam bijvoorbeeld is dit veld zwart gemaakt

"1a wet 92" verwijst naar artikel 1 lid 1 sub a van de rijkswet op het Nederlanderschap en het ingezetenschap van 1892:
Art. 1 lid 1, Nederlanders door geboorte zijn:
a. het wettig, gewettigd of door de vader erkend natuurlijk kind, waarvan tijdens de geboorte de vader de staat van Nederlander bezit;
mcbreas
female
Mensajes: 19
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dank Greta voor de snelle correctie, en dank anaesthesist voor de uitleg. Ik had dus even verder moeten googlen! Het woord "wettiging" maakt wel een ander stukje van de puzzel duidelijker.
mcbreas
female
Mensajes: 19
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Nakomende vraag: de tekst die de verklaring had kunnen geven m.b.t. artikel 1A is weggewit op de persoonskaart. Komt dat vanwege een tijdsbeperking (pas toegankelijk na x jaar), of is daar een andere reden voor?

Alvast bedankt!
anaesthetist
male
Mensajes: 330
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
dat is een privacy beperking, misschien kan de archiefinstelling op aanvraag een ongecensureerde versie ter beschikking stellen als u een directe nazaat bent
mcbreas
female
Mensajes: 19
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hartelijk dank anaesthetist!
mcbreas
female
Mensajes: 19
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
anaesthetist escribió: 07 Marzo 2021, 12:59 dat is een privacy beperking, misschien kan de archiefinstelling op aanvraag een ongecensureerde versie ter beschikking stellen als u een directe nazaat bent
Update n.a.v. antwoord van het CBG:

"Wij mogen hier helaas niets van vrijgeven, omdat wij de kaarten slechts in beheer hebben. Het ministerie van BZ is eigenaar van de kaarten, en zij hebben bepaald welke gegevens niet zichtbaar mogen zijn. Hieronder vallen bijvoorbeeld geloof en aantekeningen die destijds door de overheid zijn gemaakt. We mogen hier helaas geen uitzonderingen op maken, ook niet als aan te tonen is dat je een direct familielid bent."

Erg jammer dit... Misschien toch nog even proberen bij het ministerie.
Responder

Volver a “Nederland”