Responder

Clara Pattyn - Dadizele/Geluveld°1676???


sprookloosje
male
Mensajes: 26
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Eén van mijn voorouders heet Clara Pattyn: https://gw.geneanet.org/sprookloosje_w?n=pattyn&oc=0&p=clara. Zij trouwde voor 1696 met Joannes Derudder. Het koppel woonde in Geluveld en kreeg er meerdere kinderen.
Van haar afkomst vind ik geen rechtstreekse bronnen. Volgens een hoop andere leden van geneanet zijn haar ouders Philippus Pattyn en Anna Theresia Vermeersch, en zou ze in 1676 in Dadizele geboren zijn. Ik heb dit gretig overgenomen want dit leidt mij tot adellijke voorouders, waaronder enkele graven van Vlaanderen en Franse koningen. Toch zit mij dit dwars, want ik zou 't graag zeker weten. Ik schrap zelfs liever die voorouders dan mezelf in die waan te laten.

Wel vind ik aanwijzingen dat het wel eens juist kon zijn.
  • Haar man Joannes Derudder was getuige op 't huwelijk van Catharina Pattyn. Die is met 100% zekerheid de dochter van Philippus en Anna.
  • Petronella Pattyn was getuige bij de doop van Joannes Baptiste Derudder (°1707). Eén van de dochters van Philippus en Anna Theresia heette Petronella
Deze 2 zaken tonen aan dat Clara waarschijnlijk de dochter van Philippus en Anna Theresia was. Toch hoop ik nog wat meer aanwijzingen te vinden.
Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Wouter
pvanduynhoven
male
Mensajes: 938
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Beste

We vinden een doop op 28 feb 1667 in Dadizele van Philipus Pattijn zoon van Philipus en Anna Vermeesch.
Knipsel 009.JPG

MVG-Paul
Última edición por pvanduynhoven el 30 Marzo 2020, 09:15, editado 2 veces en total.
pvanduynhoven
male
Mensajes: 938
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Op eerste zicht geen Clara volgens index dopen Dadizele.
Ook het jaar 1676 eens nagekeken doch geen doopsel gevonden van Clara.
Wel een Catharina op 17 dec 1674
Knipsel 009.JPG
MVG-Paul
sprookloosje
male
Mensajes: 26
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Beste Paul,

Bedankt voor je reactie!

De geboorteaktes van de andere kinderen van Philippus en Anna zijn inderdaad vlot terug te vinden, behalve die van Clara.
Ik vind alleen de onrechtstreekse aanwijzingen.

Ik zou graag weten wie er Clara aan Philippus en Anna heeft gelinkt op basis van bronnen, en welke bronnen gebruikt zijn.

Groeten,

Wouter
pvanduynhoven
male
Mensajes: 938
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Misschien eens contact nemen met de auteur.

MVG-Paul
kdebrouwer1
kdebrouwer1
Mensajes: 11
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dag Wouter

Ik zit met net dezelfde bedenking. Ik ben ook alle stappen die leiden tot de afstamming naar en van de Pattyn's aan het dubbelchecken. Net als jou wil ik mijn stamboom niet uitbreiden met de adelijke takken van de Pattyn's als ik niet 100% zeker ben dat dit ook klopt.

Ik heb ook al de parochieregisters van Sint-Vedastus in Menen gecheckt maar daarin staat geen enkele Clara. In de parochieregisters van Dadizele vond ik onder 1676 eveneens geen Clara maar misschien klopt dat jaartal niet?

Het onrechtstreeks bewijsmateriaal hebt, wijst wel in de goede richting maar ik geef je gelijk. Ik verkies ook liefst rechtstreeks bewijs te vinden.

Als ik iets vind, hou ik jullie op de hoogte.

mvrgr

Kurt
sprookloosje
male
Mensajes: 26
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Dag Kurt,

Bedankt! Hopelijk kunnen we ooit met zekerheid de ouders van Clara Pattyn bevestigen.

Het ironische is dat ik nog zo'n geval heb, waardoor ik niet 100% zeker over ouders die hoogstwaarschijnlijk bewezen adellijke voorouders hebben. Ik heb eens ergens gelezen dat we quasi allemaal zeker voorouders met blauw bloed hebben, maar dat dit bewijzen het moeilijkste is.

Nog een fijne avond!

Met vriendelijke groeten,

Wouter Desmet
kdebrouwer1
kdebrouwer1
Mensajes: 11
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Nog even hierop terugkomen: Is er niemand die al gezocht heeft onder de notarisakten naar de sterfhuizen van de betrokkenen? Misschien dat deze kunnen duidelijk maken of er rechtstreekse afstamming is of niet.
sprookloosje
male
Mensajes: 26
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Goed idee, Kurt!
Hopelijk zijn de juiste bronnen online te vinden.

Mvg, Wouter
Responder

Volver a “België”