Responder

hulp gevraagd Franciscus Swen of Schwen in mons 1755

iswen
female
Hallo, mijn voorvader Franciskus Johannes Swen/ Schwen/ Schwenn is in 1754 of 1755 geboren in mons Belgie. hij was protestant. Ik heb de digitale registers van het rijksarchief al doorzocht en in Mons, henegouwen het archief van de stad zelf. Niets gevonden.
Mijn vragen; 1.Zijn er speciale registers van protestanten?
2. Ik kreeg de suggestie ok in mons bij luik te zoeken. Hij heeft daarna in Soest of Zoest in westfalen  Duitsland gewerkt als chirurgijn/ barbier. Zijn er historische verbindingen tussen Soest in duitsland en mons?
Zijn er registers van chirurgijns of barbiers in opleiding of ligt daar een verband met Soest, duitsland?
Graag tips hoie ik verder kan zoeken.

19monique54
female
Árbol : No gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo,
Heb je je voorvader kunnen terugvinden ? Ik zit nl. met hetzelfde probleem . Heb een voorvader overleden in 1810 in Wesel/Pruisen . Ik heb een kopie van de overlijdingsakte waarop vermeld zijn : ouderdom en dat hij geboortig is van Mons Departement de Jemappes . Ook zijn ouders staan op deze akte vermeld . In Mons is door het personeel niets teruggevonden van mijn voorvader  . Ook ik heb gezocht en de huwelijksakte van zijn ouders teruggevonden in Mons . Mijn spoorloze voorvader Devillé François Joseph zou er geboren zijn rond 1768 . Dat situeert zich in de tijdsperiode van uw voorvader .
Devillé François Joseph was gehuwd met Louise Martin . Na zijn overlijden is zij blijkbaar terug naar Mons getrokken . Zij is daar hertrouwd met een Colin en er ook overleden . Devillé François Joseph was kapitein in het leger van Napoleon en kreeg het legion d'honneur . Maar ook op deze lijst is hij niet terug te vinden .

Ik vraag mij af of er parochieregisters zijn zoek geraakt ? Want alle overige data wijzen toch degelijk op Mons in Henegouwen .
mvg

iswen
female
Hallo, ik ben weer eens aan het zeoken, vond een oude link naar familysearch. interessant dat er verschillende fransiscus Schwenn of Schwenner zijn in de archieven van Soest in duitsland. Daar heeft mijn voorvader zijn opleiding tot chirurgijn gedaan volgens het poortersboek van amsterdam. Ik kan nog geen link vinden met mijn voorouder.https://www.familysearch.org/tree/find/name?search=1&birth=Soest%2C%20North%20Rhine-Westphalia%2C%20Germany%7C1650-1852%7C0&self=johann%20georg%20%7Cschwenner%7C0%7C0 heeft iemand tips voor een link?

maar ik keek opnieuw bij familysearch naar deze voorouder en er staat nu bij hem dat hij in nederland geboren is, in 1750
is in 2015 door familysearch gewijzigd. en dat klopt niet, op zijn huwlijksakte staat geboren in Mons. geboortejaar was diskutabel dus dat kan 1750 in plaats van 1755 zijn. Aan wie moet ik dat doorgeven bij hen? zijn er hier mensen met ervaringen daarmee? https://www.familysearch.org/tree/find/name?search=1&birth=%7C1750-1752%7C0&self=johannes%20fransiscus%7Cswen%7C0%7C0
hartelijke groet,
inge

krisvr
female
Ver su árbol genealógico
Hallo
Was hij gehuwd met Eva Forstenberg?
In Amsterdam is er een huwelijk van Frans Swenn ‘uit Zoest’ met deze Eva.
Zie bijlagen (gevonden via wiewaswie.nl).
Geen idee of het over jouw voorvader gaat, maar die Zoest deed een belletje rinkelen. Verder onderzoek is dus nodig.
Of misschien had je deze info al, dan sorry.
Kris
Adjuntos
EF244C35-1FD3-4A1C-9F1B-16087E06CA05.png
FD380AF0-AF8F-4902-8265-F8FBBA26B0AB.png

krisvr
female
Ver su árbol genealógico
Bij Familysearch vind ik één regIster van de geref. Kerk, jammer genoeg maar van enkele jaren...

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-P3VW-XH3?i=37&cat=484621

Eens navragen in Mons zelf?

Kris

iswen
female
Ja de huwlijken van deze fransiscus Swen weet ik allemaal en zijn verdere stamboom van kinderen, kleinkinderntoto onze generatie is bekend. Ik ben zo benieuwd wie zijn ouders waren, ben al in Mons Henegouwen en Mons bij luik geweest. het probleem in Henegouwen is dat ze vooral katholieke registers hadden, daar stond hij niet in. in luik was hij niet digitaal te vinden, en ook niet in de katholieke registers, die hebben we daar doorgenomen.
Maar bij beide archieven weten ze bijna niks over de protestanten. Hijzelf is protestant. ik ben in Soest (du) geweest daar zou bijna geen archief meer zijn, maar via familysearch vind ik daar nu wel mensen met naam Schwenn of schwenner. Of de archivaris had geen zin, of er is nu meer gedigitaliseerd door de mormnen en dus op familysearch te vinden.
interessant van Soest was dat protestant en katholiek daar heel bewust aalebei gebruik maakten van dezelfde kerk, die ze in tweeen hadden gedeeld. hij trouwt steeds met protestantse vrouwen,daarom vermoegd ik dat hij protestaant is. Hij geeft aan in verschillende aktes geboren te zijn in mons en zijn opleiding tot chirurgijn te hebben gedaan in Soest(du). hij komt ook als chirurgijn als poorter binnen, mag zich inschrijven omdat zijn vrouw eve Furstenberg poorter is. De chirurgijne beleefden in die tijd een teurggang omdat er een medische opleiding startte, die steeds meer eisen stelden aan de opleiding. ze combineerden het chirurgijn zijn met een kappersberoep. Hij is in amsterdam niet opgenomen in het chirurgijnegide en geft bij dopen later op kapper te zijn.
Wat mij bezig houdt: waarom gaat hij van mons naar soest voor zijn opleiding/ van een belg in het archief van Mons henegouwen kreeg ik de tip ook bij mon bijLuik te zoeken. de ervaring had hem geleerd dat er in nederland bij de naam mons onmiddellijk aan henegouwen werd gedacht, maar dat mons bij Luik veel dichter in de buurt van Soest ligt.
wie waren zijn ouders en hoe kwamen zij in mons terecht? als soldaat? als boerenarbeider uit Soest? en waarom gaat hij later met zijn naar Amsterdam, waar ook zijn borer Jan is( getuigen bij doop van een van zijn kinderen. In soest hoorde ik dat daar slechte economische tijden ijn geweest, wat tot vertrek van veel armen heeft geleid die zich verhuurden als loonknechten onderweg. Amsterdam was een plek met veel werkgelegenheid. Of kwamen ijn ouders uit amsterdam? er zijn meer swennen daar te vinden, maar de link met mijn voorvader heb ik nog niet kunnen leggen.
nu bij familysearch kwam i kveel namen tegen in de buurt van Soest, maar ook hamburg, Förstenberg(he, die Eva???w as ze ook naar amsterdam gereisd?) allemaal varianten schwenn, Schwenner, schwein, die laatste sluit ik nog even uit.
Ik ben benieuwd. Dank voor dit register uit mons!

krisvr
female
Ver su árbol genealógico
Ken je dit boek over studeren in Soest (zie screenshot in bijlage)? Je kan het lezen op Google. In de bronnen van dat boek wordt een gereformeerd Kirchenbuch vermeld. Het boek zelf behandelt wel maar de periode tot 1750.
Wat verwacht je in Soest in de registers te vinden? Is er dan toch een kans dat hij daar geboren is?

Misschien is hij in Soest gaan studeren omdat daar een protestantse school was? Die lijkt toch vrij belangrijk te zijn geweest.

Kris
980F6B74-5FC5-463D-9566-C3200E471346.png

iswen
female
Hallo Kris, wat interessant die optie dat hij vanwege protestante school daar is gaan studeren. Ik zie op pag 184 dat er 1 chirurg is geworden na zijn studie aan het gymnasium.
wat ik verwacht?
ik zoek naar verbinding van deze stamvader tussen Mons en Soest en Amsterdam. ik hoop ergens zijn ouders te vinden.Misschien is zijn vader als chirurgijn meegetrokken met het leger en is hij later ook chirurgijn geowrden. ik had gelezen dat chirurgijn geleerd werd in een leerling-meesterstelsel, had niet verwacht dat daar een opleiding op een soort gymnasium bij hoorde.
mijn voorvader is trouwens of in 1755 of in 1750 geboren, hangt ervan af hoe je zijn leeftijd leest op zijn trouwakte, kan 20 of 26 zijn, bij familysearch gaan ze nu uit van 1750.
ik heb in soest gevraagd naar register van chirurgijnen, dat was er niet , en naar andere Swennen, die heb ik toen ook niet gevonden, ze waren zeer afhoudend. Je kon bij het meertens instituut toen nog op internet op je achternaam in telefoonboeken in het buitenland zoeken, er stond 1 swen in Soest in. toen ik er was kon dat al niet meer. of ik durfde er niet heen, weet ik niet meer.
inmiddels is er al veel mer digitaal, dus er zijn nieuwe kansen en ik had weer even zin om te zoeken. soort hobby, die ik zo nu en dan oppak.
Ik ga een s kijken of ik dat boek kan vinden, kan paar pagina's op intenrent downloaden, hoe kan ik het hele boek downloaden?
dank voor je tips!

Responder

Volver a “België”