Responder

WERBOLA (vroeger Duitsland - nu Estland?) - geboorteregisters


betty46wdc
female
Mensajes: 17
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Zou iemand mij verder op weg kunnen helpen. Ik zoek verdere gegevens ivm de geboorte van OOMS (OHMS) Joanna Theresia Christina. Zij is gedoopt in Moerzeke op 24/2/1757 (Bronnen: Parochieregisters Provincie Oost-Vlaanderen. Arrondissement Dendermonde (digitaal) ... Moerzeke (Hamme), parochie Sint-Martinus ... 1056_000_00740_000_A_0001_r03/01/1752 - 21/08/1777 // Rijksarchief te Beveren - 9999/998 - 1056_000_00740_000_A_0001_r // scan 25)
Zij is afkomstig van WERBOLA (Duitsland), volgens haar doopakte geboren in 1730.
Na enig zoekwerk heb ik WERBOLA gevonden: het zou in Estland liggen "Varbola was the greatest stronghold in ancient Estonia //WARBOLA was the biggest stone hillfort in Estonia ".
Hoe raak ik aan geboorteregisters/doopregisters (protestants??) uit die streek? Heel veel dank!
Betty Milliau
Opmerkingen
Schrijf een opmerking...
krisvr
female
Mensajes: 510
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Hallo
Ik zou zoeken via familysearch.org (search, catalog).
Werbola e.d. geven geen resultaten.
Kan dat ook Varbla zijn? Of anders een andere variant die je krijgt als je plaatsnaam intikt?

Zie bv. https://www.familysearch.org/search/catalog/results?count=20&placeId=142401&query=%2Bplace%3A%22Estonia%2C%20Varbla%22%20%2Bavailability%3AOnline

Maar wie is ‘zij’? De moeder van de dame uit Moerzeke??
Groetjes
Kris
betty46wdc
female
Mensajes: 17
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo,
Werbola (Duitsland) is de naam die in de doopakte staat. Het betreft de doop van OOMS Joanna Theresia Christina (zij is getrouwd in Moerzeke en blijkbaar dan pas gedoopt). Vandaar dat ik denk dat zij protestants was.
Voor Werbola heb ik (zoals in mijn vraag staat) enkel Varbola of Warbola teruggevonden (en dat zou nu in Estland liggen). In de 18de eeuw behoorde Estonia bij Duitsland (dat zou dus kunnen kloppen).
Hartelijk dank voor de moeite,
Betty
betty46wdc
female
Mensajes: 17
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Varbla zou eventueel kunnen. Ik zal nog eens verder zoeken of dit kan overeenkomen met warbola/verbola/varbola.
Hartelijk dank voor de tip!
Betty
krisvr
female
Mensajes: 510
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Hallo
Vrees dat het niet klopt. Varbla ligt ca 100 km van Varbola...
Jammer, want Varbola staat - op het eerste gezicht - niet in familysearch.org.

Kris
betty46wdc
female
Mensajes: 17
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dankjewel voor de moeite, Kris.
Groetjes,
Bety
lanckact
male
Mensajes: 77
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Estland heeft volgens mij in de laatste 500 jaar nooit deel uitgemaakt van Duitsland of diens voorgangers zoals Pruisen. Tot 1721 was het onderdeel van Zweden, daarna (tot 1918) van Rusland.

Wel woonde er sinds de 13e eeuw een belangrijke Duitse minderheid (< 10% van de bevolking) in de Baltische staten (vnl in Letland en Litouwen), die in feite de upper class van die tijd was en het voor het zeggen had in cultuur, economie en taal.

Dus het zou eventueel kunnen, maar ik vind het toch niet heel overtuigend aangezien er technisch gezien Werbola (Rusland) had moeten staan. Kan een verwarring geweest zijn aangezien men daar indertijd dus wel degelijk Duits sprak, maar ik zou toch m'n vizier open houden voor andere opties dichter bij huis.
betty46wdc
female
Mensajes: 17
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dankuwel vppr de tip
Responder

Volver a “Andere landen”