Responder

varianten

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

varianten

Mensaje por fluffy82 »

Het is nog steeds mogelijk om bij een zoekopdracht de al dan niet in te sluiten naamsvarianten van de familienaam op te geven, aan te passen, weg te laten, nieuwe toe te voegen enz. Dit is echter enkel mogelijk voor de familienamen en niet voor de voornamen... Weet iemand waarom? Ik moet nu af en toe een dubbele zoekopdracht uitvoeren omdat een bepaalde variant niet in het lijstje staan, en ik ze ook niet kan toevoegen...

Een concreet voorbeeld: één van mijn voorvaderen is gedoopt als "Norbertus" en werd zijn hele leven "Norbert" genoemd. Deze twee staan bij elkaar. In de bevolkingsregisters wordt hij echter steevast "Norbrecht" genoemd. Ik wil deze naam graag aan het variantenlijstje toevoegen...

Tom
mon1
mon1
Mensajes: 2871

Re : varianten

Mensaje por mon1 »

Dag "fluffy82",

Dat is inderdaad zo en "waarom" weet ik ook niet.
Geen andere oplossing dan een afzonderlijke zoekopdracht onder die bepaalde variant uitvoeren.
Het is immers maar één manipulatie meer, hetgeen niet erg storend kan zijn, zoals je me ook elders antwoordde op een mijner eigen vragen ;)

Wat niet zegt dat een aanpassing van die "zoekopdracht bij de voornamen" niet zou kunnen aangepast worden ; maar dat dient dan via een moderator te gebeuren.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dag Tom,
Tja... hier hebben we het dus enkel over de periode van de Burgerlijke Stand waar de DTB-aktes nog bestonden (tot op vandaag), maar niet meer rechtsgeldig waren...
Strikt genomen zou je dus enkel de naam uit de BS-aktes mogen vermelden, eventueel vergezeld van een roepnaam en de doopnaam bij 'aantekeningen'...
Ik ga het eens aankaarten in 'Parijs' en polsen hoe men er over denkt, want zeker geen alleenstaand geval.
Een aanradertje? Verander je titeltje eens in "Voornaamvarianten", dat is een betere blikvanger +
ik kan er volgende week onder het genealogisch gedeelde (onder 'voornamen') ook een oproepje voor doen.  Pret-tig weekend ;-) Greta
mon1
mon1
Mensajes: 2871

Re : voornaamvarianten

Mensaje por mon1 »

Dag,

Als ik het mij goed herinner werd ooit reeds een poging in die zin (aanpassing programma via GNN en wijziging door gebruikers zelf) ondernomen.
En het antwoord was toen dat varianten op voornamen, inbegrepen alias en roepnamen zodanig veelvuldig waren dat op den duur een kat haar jongen niet meer zou terug vinden in de resultaten.
Voorbeeld  : Maria Joanna, Joannes-Baptiste...enz

Nu weet ik wel dat wanneer men één bepaalde variant doorgeeft aan JLM, hij dat in orde brengt wanneer de vraag gegrond is (en dat is het bij Tom zeker).
Dus zal het via JYB en JLM wel lukken, in dit bepaald geval.
Roepnamen...dat wordt moeilijker.
Ne "Jean Baptiste", die ze "Susse" noemden in Horebeke en "Oscar' in Gent zal van het goede te veel zijn ;)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Toch graag nog even de puntjes op de 'i'...
Voor zover ik begrepen heb, gaat het hier niet om 'alle roepnamen' onder te brengen in de GNN-zoekmachine(s),
maar gaat het om die specifieke periode van de Burgerlijke Stand waarbij ook de Parochieregisters nog een tijdlang werden gedigitaliseerd en online gezet...
Heb zelf nog zo'n serie specifieke 'gevallen' in mijn 'boom', ook uit vorige eeuw nog...
Zo de populaire Marie-X namen (Marie-Louise, Marie-Thérèse, Marie-José, enz., enz.), die in het doopregister correct met koppelteken werden vermeld,
maar in de BS-aktes zonder koppelteken (of omgekeerd)... Mijn eigen moeder ergert zich er aan dat ze in officiële papieren als 'Marie' wordt vermeld...
Of ikzelf die door mijn ouders 'Greetje' werd genoemd, maar een naam kreeg toegewezen die toen langer was dan dat borelingetje : Margareta en Margaretha...
Ik vrees dat hier niet veel aan te doen is, ook niet bij GNN en dat we Mon zijn raad moeten opvolgen en gewoon 2 maal opvragen...
Sommige veelvuldige vergissingen, die daarbij nog veel van elkaar verschillen - ik zeg maar iets - Greta en Gerda (fictief vb) -
zouden wél kunnen doorgegeven worden aan GNN. 
>>> Laten jullie eens weten over welke namen het zo allemaal gaat?  da-aag, Greta
mon1
mon1
Mensajes: 2871

Re :voornaamvarianten

Mensaje por mon1 »

Dag

Nee, de vraag van Tom was waarom de gebruiker zelf geen varianten van voornamen kan toevoegen (zoals dat wel het geval is voor de familienamen) bij een zoekopdracht.

BS, roepnamen, ... waren "nevenverschijnselen", die als voorbeelden slechts naar een zijspoor leiden.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Als het zo zit  en er geen 'broertje' komt voor "zoeken op familienaam", dan verwijs ik naar :
http://nl.geneanet.org/fonds/individus/?nom=&prenom=&nom_conjoint=&prenom_conjoint=&prenom_operateur=or&with_variantes_nom=&with_variantes_nom_conjoint=&with_variantes_prenom=&with_variantes_prenom_conjoint=&size=20
Met deze zoekrobot kan je met succes voornaamvarianten opvragen, ja zelfs verfijnen :
- bevat minstens één van deze voornamen
- bevat elk van deze voornamen.
- uit te sluiten voornamen en 'tips'
Bovendien kan men "spellingvarianten aan alle criteria toevoegen".  Hoe ook, we signaleren de vraag aan 'Parijs'.  mvg, Greta
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
greetjepittery escribió: 25 Julio 2016, 14:02 Bovendien kan men "spellingvarianten aan alle criteria toevoegen".  Hoe ook, we signaleren de vraag aan 'Parijs'.  mvg, Greta
Daar gaat het hem juist over. Dat kan wel bij familienamen, maar niét bij voornamen.

Ik wil niet "zoeken op voornaam" zoals "zoeken op familienaam", dat heeft geen zin (enfin, voor mij toch). Wat ik bedoel is: als ik vandaag wil zoeken naar Norbert Peeters, dan krijg ik alle resultaten van Norbert en Norbertus. Maar niet, bijvoorbeeld, van Norbrecht. Bij familienamen zou het mogelijk zijn om deze toe te voegen aan de varianten, bij voornamen kan dit niet.

Maar ik snap wel het argument aangehaald door Mon dat die varianten te talrijk zijn en men door het bos de bomen niet meer zal zien...
Responder

Volver a “Geneanet : technische vragen”