Responder

gebruikershandleiding

Niet voor technische vragen en vragen over de werking van het programma.
hans40
male
Mensajes: 18
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

gebruikershandleiding

Mensaje por hans40 »

Ben beginner en waar kan ik vinden hoe dit program werkt? Hoe koppel ik de gegevens uit mijn zoekopdracht aan mijn stamboom?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10942
Er is geen gebruikershandleiding. Het programma is ook niet al te ingewikkeld.
U kunt wel even klikken op 'Hulp' rechts bovenin het scherm voor een aantal regelmatig gestelde vragen en antwoorden.
Daarnaast kunt U op het forum kijken of vragen al eens werden gesteld, of zelf een vraag op het forum stellen.

Om Uw vraag te beantwoorden : U kunt gevonden gegevens niet automatisch koppelen aan Uw stamboom. Dat om te voorkomen dat U ook zonder het te weten fouten overneemt van derden.
Wij adviseren dan ook om alle gevonden data te zien als leidraad, en niet als waarheid, en om deze data eerst zelf goed te controleren in de (online-) archieven.

Zogenaamde handige programmaatjes om even snel een stamboom in elkaar te flansen geven vaak rommel en kronkels, en ik mag aannemen dat U geen stamboom met fouten wilt samenstellen.
hans40
male
Mensajes: 18
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: gebruikershandleiding

Mensaje por hans40 »

U geeft een duidelijk antwoord op mijn vraag, waarvoor mijn dank!
tonkorts
male
Mensajes: 2
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: gebruikershandleiding

Mensaje por tonkorts »

helder antwoord. duidelijke keuze. Toch heb ik een hekel aan typen en zou graag de keuze willen om data over te nemen.
Dit bericht alleen om het mss toch weer op de wensenlijst te krijgen :-)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10942
Nee, dat gaat echt niet snel gebeuren op Geneanet. Voor het klakkeloos zonder enige controle overnemen van wellicht foutieve data zult U elders moeten gaan kijken.

Die zogenaamde handige overnametools zorgen alleen maar voor fouten die zich vervolgens als olievlekken verspreiden over de diverse genealogische sites. Daar zit echt niemand op te wachten, hoewel sommigen nog steeds denken van wel, maar die komen er dan wel eens achter als op een gegeven moment mocht blijken dat hun oudste voorouders in het geheel niet hun voorouders zijn.

Ook hier op Geneanet kom ik nog regelmatig fouten tegen waar als bron 'via smartmatch' of andere zogenaamd handige tools vermeld staan. Zelfs voorouders die tegelijkertijd met 3 verschillende partners gehuwd waren, en in de zelfde periode met allen kinderen kregen. Dat soort rommel kun je dan onbewust naar binnen trekken, en zeker in de grotere bestanden wordt er vervolgens nimmer meer naar ongekeken, en dus ook nooit meer iets gecorrigeerd.

Zelf eerst controleren in de al dan iet online archieven, en dan pas persoon voor persoon opnemen in Uw bestand is vele malen veiliger.

Maar ja, tegenwoordig denkt men op internet in 5 minuten een kloppende stamboom in elkaar te kunnen flansen. Mensen die dat denken kunnen beter een andere hobby gaan zoeken, want juist die stapelen vaak fout op fout.

Klikt U overigens eens op dit linkje : https://my.geneanet.org/arbre/verification.php
De daar genoemde mogelijke fouten zijn er naar alle waarschijnlijkheid ingekomen middels het importeren van een gedcom. Bij handmatige invoer via Geneanet krijgt U namelijk gelijk een melding als U een mogelijke fout probeert in te voeren, of wordt zelfs het bevestigen van de invoer geblokkeerd.
Eenvoudig weg grote aantallen personen overnemen middels gedcoms werkt niet alleen dit soort fouten in de hand, maar verhoogt ook nog eens het risico op dubbele personen, of zelfs dubbele takken. En dan wordt het daarna moeilijk om te bepalen aan welke tak verder te werken, en al sowieso vervelend om de dubbele personen te verwijderen.
tonkorts
male
Mensajes: 2
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re: gebruikershandleiding

Mensaje por tonkorts »

Het linkje is erg overtuigend!
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10942
Ja, ik dacht later nog : ik had het hele verhaal wel wat korter kunnen houden, want het linkje spreekt voor zich ;) .
Responder

Volver a “Vragen over accounts en Premium”