Responder

Huis vestigen

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
stijn111
male
Mensajes: 25
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Huis vestigen

Mensaje por stijn111 »

Beste Forumleden,



Mijn Stanvader was een Frans soldaat en mijn stammoeder een weeskind. Rond het jaar 1748 vestigde zich beide in mijn stammoeder haar geboortedorp nabij Luik. Mijn vraag is nu. Hoe gebeurde dit? Moest men zoals nu een stuk grond/woning kopen of eiste je een stuk grond/woning gewoon op? Moest men je ook melden bij het gemeentehuis of een notaris of andere instanties ????
Wie weet deze vraag te beantwoorden?

mvg

Stijn
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2604
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : Huis vestigen

Mensaje por greetjepittery »

Goeie dag Stijn,
Laat ik maar starten met zeggen dat ik weinig af weet van de gewoontes rond Luik en Wallonië in 't algemeen...
En toch... zomaar grond en/ of woning 'opeisen', bezetten zal ook daar rond 1748 (en ver daarvoor) niet de regel geweest zijn...
Oeroude 'penningkohiers' en kadasterplannen bewijzen zulks.  Penningkohiers zijn 'belasting' tabellen (te betalen aan een kasteelheer of andere landeigenaar);
zelfs tabellen van voor 1600 zijn dikwijls nog bewaard... En zo komt het dat genealogen de enige soort mensen zijn die 'belastingen leuk' vinden  ;-)
Ook wordt in Weesaktes, Staten van Goed (ook wel Goedenissen of Boedelaktes genaamd al naargelang de streek) het onderscheid gemaakt tussen
de te verdelen roerende goederen (de inboedel) en de onroerende goederen (huis & land);
dat wordt soms ook vermeld in 'bewerkte' (= beknopt samengevatte) Staten van Goed, wat al een klein idee geeft van de welstand (of niet) van een gezin. 
In dorpen werden deze documenten opgesteld door de burgemeester (vergezeld van een griffier, de 'schrijver'),
maar ook baljuws regelden nogal wat als vertegenwoordiger van hun kasteelheer en diens heerlijkheid.
Als deze voorouders van jouw een huis & grond pachtten, dan kan dat wellicht ook nog teruggevonden worden in pachtlijsten.

Voor uitgebreider info verwijs ik nog eens naar de zus van Familiekunde Vlaanderen :
http://www.geniwal.eu/pg.php?id_menu=105 openingsblad met verschillende links).

Plezier met je opzoekingen en mvg, Greta

>>> Iemand met meer preciese info?
stijn111
male
Mensajes: 25
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : Huis vestigen

Mensaje por stijn111 »

Beste,

Bedankt voor het interessante antwoord, heb je enig idee hoe deze akte in het frans noemen en/of bestaan deze nog voor het dorp Flémalle-Grande. Ik ben vroeger nog in het RA Luik geweest en daar een schenking gevonden van goederen van de moeder aan de zoon. Gisteren ben ik daar terug geweest en heb ik diezelfde schenking gevonden in de documenten van "Cour de justice". Waarom ze daar staken weet ik niet. Daar is mijn kennis te beperkt voor :-( . Alleen zou ik graag de basis willen weten van hun vestigen.

mvg en nogmaals bedankt!

Stijn



greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2604
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : Huis vestigen

Mensaje por greetjepittery »

Hallo Stijn,
Die aktes waarover ik het had zijn Weesaktes en worden algemeen als de tweede belangrijkste vindplaats voor genealogen beschouwd,
na de BS- en DTB-aktes natuurlijk.  Zo je dit forumtopic nog niet kent, hier nog heel wat info & links daarover :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=496561.0  (3 blz.).
Deze documenten worden meestal opgesteld n.a.v. het overlijden van een vader of moeder en soms van een grootouder
en dit vooral als er nog minderjarige kinderen waren (en één enkele keer als er nazaten met een mentale beperking waren).

In het Vlaamse landsgedeelte hebben deze documenten allerlei benamingen...
In Oost- en West-Vlaanderen heeft men het over Staten van Goed; In het Antwerpse meestal over Goedenissen, Goeienissen
en in Nederland over Boedelakten, enz.   De algemene benaming is gewoon : weesakte.
In het Waalse landsgedeelte zullen wellicht ook allerlei namen opduiken...  Etat des biens? Actes des Orphelins?... 
>>> Best eens in het RA Luik navragen; die zullen je zeker op weg kunnen helpen, normaal gezien toch ook in het Engels...

Zo, als ik nog iets mocht vinden, kom ik hier nog eens terug.  mvg, Greta

>>> Nog iemand met een meer precies antwoord voor Stijn? 
stijn111
male
Mensajes: 25
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Re : Huis vestigen

Mensaje por stijn111 »

Hallo!

Wederom bedankt voor de interessante uitleg!

mvg

Stijn
Responder

Volver a “Dagelijks leven van uw voorouders”