Responder

Dochter van Borchard van Coeverden

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
bazuini
bazuini
Mensajes: 8
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Ik heb een vraag met betrekking een dochter van Borchard van Coeverden en Anna Catharina Ripperda.

Er worden 10 kinderen genoemd: Anna Maria ( ca 1627, Jacob ca 1628, Cornelia ca 1630, Anna Elisabeth ca 1632, Philip Otto ca 1634, Agnes ca 1636, Judith Margaretha ca 1638, Jacomina ca 1639, Reint ca 1640 en Isabella ca 1665.

Maar in onderstaande dagboek van Borchard van Coeverden wordt het verdrinken van een dochtertje Marie genoemd, in 1636 die 4 jaar oud zou zijn.

Weet iemand hoe dat zit......

Dagboeknotities van de Heer van Stoevelaar in 1636

Borchard van Coeverden, eigenaar van het Stoevelaar, schrijft: den 1. Januari, aan den boschwachter gelast, elke arme die Nieuwjaar wenscht, aan de poorte een brood te geven, na gerant van de grootte van het huishouden.” “den 4den Februari den armen te laten aanzeggen wel dood hout te mogen sprokkelen maar niet te stelen.” “10 Februari den boer Slots-Jan ’n pak slaag gegeven, met mijnen stok, omdat hij die eendenbijt in die buitengrachte had laten digt vriezen”. enz.. enz..


Den 11. Juni is ons kindje Marie verdronken in de buitengrachte; het was met Sint Jacob 4 jaar gepasseerd. Het kindermeisje was in het bouwhuis bij den knecht Toone. Haar heeft mijne huivrouwe dadelijk weggejaagd. Zij was uit Goor. Ons Marie was gedoopt in Den Haag door Dominee Lamotius, dezelfde die mijn Vriend Johan van Oldenbarneveld heeft bijgestaan in de laatste ure. Peter en Meter waren de Heer en Vrouwe van Mimmenum. Hun geschenk bestond in een silveren wiege. Op dezen Huize gebeuren nogal eens ongelukken.


Bron:
Kasteel Stoevelaar en bouwhuizen in handen van Van der Wijck.
Huis Oud Rande
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10947
Als ik Googel op Sint Jacob+viering dan vind ik een datum 25 juli. Als dat klopt, dan puzzel ik zo door :

Marie verdronk op 11 juni 1636 nadat zij met St Jacob 4 jaar was gepasseerd, maar dat was dan dus in 1635.
Marie zal dan dus in 1631 zijn geboren.

bazuini
bazuini
Mensajes: 8
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico


Hartelijk dank!

Dat zou Marie tussen Cornelia en Anna Elisabeth geboren zijn.

Er word gezegd dat ze gedoopt is in Den Haag door Dominee Lamotius, waar kan ik die info vinden,

ik zoek meestal in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe, en ben nog een beetje een analfabeet daar buiten..  :(
gabrielsm
male
Mensajes: 950
Introducción: Gráfico
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico
Beste,

de DTB boeken van (o.a) Den Haag kunt u ook online inzien via www.zoekakten.nl. Misschien dat u daar alvast eens kunt zoeken?

Met vriendelijke groeten,
Michel
bazuini
bazuini
Mensajes: 8
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dankje, ik ga het uitzoeken.

Groetjes Ina
Responder

Volver a “Dagelijks leven van uw voorouders”