Responder

Betekenis van "bijzondere"

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
bvanherck
female
Mensajes: 523
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Wat is de betekenis van "bijzondere" als vermelding van beroep bij een huwelijksakte in Oost-Vlaanderen 1896.

Vriendelijke groeten,  Brigitte
Adjuntos
bijzondere.jpg
mon1
mon1
Mensajes: 2871
gdmey escribió: 31 Julio 2015, 15:14 http://nl.geneanet.org/forum/?topic=505828.0
Dag,

Daarin spreekt Greta over de interessante blog van 27/7/2014..."oude beroepen"
Maar volgens mij zijn die commentaren verdwenen.
2014...en al opgeruimd ???
Heeft men ooit niet beloofd om die recentere commentaren herop te vissen ?
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10830
Dat was volgens mij al voor vakantie, maar ik geloof dat er destijds wel getracht zou worden dat te doen, maar dat het blijkbaar niet is gelukt. Ze hadden daar toen al een hard hoofd in  :( .

Ik zal het nog eens gaan aankaarten. Maar vanwege vakanties kan nog een weekje of twee duren.
bvanherck
female
Mensajes: 523
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico

Hier staat het bij man en vrouw vermeld en beiden uit een "gegoede familie".
Zou die "bijzondere" dan betekenen "zonder beroep"?
mon1
mon1
Mensajes: 2871
@Brigitte
Dat was inderdaad een suggestie, maar de vraag is dan : indien "zonder beroep", waarom dan "bijzondere" of "particuliere" vermelden in de akte ?
Daar waar de vermelding "zonder beroep" ook bestond.
Soms werd gewoon geen beroep vermeld.
Wanneer ik het mij goed herinner was er geen eindconclusie maar opteerde de meerderheid naar een vertaling van het Franse "particulière" aangezien ik meen dat de vermelding slechts na de invoering BS voorkomt.
Particulière, speciale, bijzondere...we geraakten er niet uit.
In ieder geval staat het er zowel voor mannen als vrouwen van eender welke ouderdom.
Ik heb er zelfs een van 17 jaar.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
mon1
mon1
Mensajes: 2871
Voor Brigitte
Hier een kleine synthese die ik toen voor mezelf maakte...

Particuliere (Zeeland)

Het beroep particuliere geeft aan dat de betreffende persoon geen beroep had.
In tegenstelling tot het vaak voorkomende meid, dienstmeid, arbeidster, naaister.
Dit laatste beroep (naaister) werd vaak vermeld als de betreffende dochter uit een wat beter gesitueerde familie kwam en dan kan toch niet zo maar arbeidster of dienstmeid worden vermeld.
Meestal had ze dan wel op een naaischool gezeten.

De aanduiding particulier kwam ook voor bij mannelijke personen.
Ook zij hadden dan geen beroep, althans niet een dat vermeld werd.
Ook werd soms in plaats van rentenier (spreekt voor zich) ook wel particulier vermeld.

Bron : http://www.van-der-werf.nl/beroepen.htm

PS : eigen mening...
"van-der-werf.nl" kan mij bekoren wat betreft de uitleg over "particulier".

Vooral de overname uit het Frans (in hoofde van de ambtenaar BS) lijkt mij zeer plausibel voor Z-O-Vlaanderen.
Ik zie echter niet iemand voor die ambtenaar verschijnen, die op vraag van die ambtenaar resoluut zelf het beroep "particulier" opgeeft.
Ik zie wel een ambtenaar BS even meehelpen (ze waren in onze contreien allemaal zeer "actief" bezig, hoor) wanneer de persoon in kwestie "het niet goed meer weet of wil weten".
Ik weet niet of je Zeeland en Z-O-Vlaanderen op dat vlak kan vergelijken.
Hier, was het meestal een Franstalige ambtenaar die voor een Nederlandstalige, meestal ongeletterde, een akte opmaakte en hem daarna een "kruiske" liet plaatsen als handtekening.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Aan Brigitte en aan Mon,

Heb even in mijn 'computerkasten' gerommeld maar er alleen nog mijn bijdrage in gevonden. 
Ik herinner me dat er ook reacties van jou bij waren, Mon, en van jurist Jan VDV met nog een aantal interessante links van hem.
Dit was alvast mijn bijdrage...  jullie kunnen er nog altijd op reageren...

Eén mening over ‘particulieren’ op basis van eigen opzoekingen in mijn stamboom :
>>> Alleen een aantal vrouwen werden zo geregistreerd (=GEEN  MANNEN) en dorpskombewoners (=GEEN BOEREN), waarbij deze laatsten zich afzetten tegen ‘de boeren’ (had zelfs niets met rijkdom te maken, want uitgerekend die boeren waren toen rijker, althans toch in de Polders, tijdens ‘de gouden graanjaren’ toen graanprijzen nog hoog waren).

Ter verduidelijking iets over 'een verhaal over taal' uit mijn familiekroniek...
(...) in de dorpen woonden er min of meer twee soorten mensen met elk hun taalvarianten :
- de mensen van de dorpskern : dit zijn dan vooral de middenstanders of zelfstandigen (winkeliers en ambachtslui zoals smid, bakker, kruidenier), de hogere beroepen en dienstverlening (de dokter, de notaris, de pastoor, lesgevers, agenten, enz.) en daarnaast
- de mensen van daarbuiten : de vele boeren en hun knechten & meiden, keuterboeren, enz.
Veel vermenging tussen die groepen was er niet en er werd ook niet veel onder mekaar getrouwd (dit alles zie je ook in de romans van Streuvels, Claes, Timmermans, Buysse en de verfilmingen daarvan, m.a.w. niet alleen in de Polders was het zo, maar in gans Vlaanderen).  En daarbij was er ook een nuanceverschil in taalgebruik en uitspraak…
(...) Dorpskombewoners waren allergisch aan die typische West-Vlaamse boerenwoorden zoals ‘stutn’ (boterhammen), ‘bachtn’ (de WC), een tiéle (een ‘taloor’), mijn kot (ons huis), kop (hoofd), wijf, vent,… En… die woorden werden zelfs tot in mijn kindertijd onmiddellijk gecorrigeerd... dat waren ‘boerenmanieren’… 
>>> Conclusie : naar mijn bescheiden mening verraadt die benaming ‘particulier’ of 'bijzondere' een zich afzetten van de opkomende burgerij in de 19de eeuw tegen de landbouwers, 'de boeren'...

En dit was nog een reactie van mij op de reacties van Mon en Jan over die ‘particulieren’
Het nuanceverschil dat in dit debat naar voor komt heeft zeker te maken met de verschillende (!) streken van onze roots, maar ook met de ambtenaren van B.S. die dit alles registreerden! In onze tijd moet je zelfs voor een ‘gewone job’ al een ‘hoog’ diploma kunnen voorleggen... ooit was dat anders; zo kon iemand die voor 1920 zijn middelbare studies had afgewerkt het tot bankdirecteur of een andere verantwoordelijke functie schoppen!  Dit maar om te zeggen dat vereiste nr.1 om destijds ambtenaar van B.S. te worden in een dorp was dat je mooi kon schrijven, voor de rest hing dat af van de persoon zelf... 
Ziezo, dat was het (voorlopig), vriendelijke groetjes, Greta
mon1
mon1
Mensajes: 2871
Re-

Interessante conclusie van Greta, inderdaad !
En meteen een plausibele verklaring voor mijn laatste paragraaf.
Dank je, Greta !
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
ilsebostyn
female
Mensajes: 114
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Dag allemaal,

Ik kwam in een register van de BS van Mater een vermelding tegen: 'Lucia De Vos, bijzondere te Oudenaarde'. Dus waar eigenlijk het beroep zou staan, staat hier 'bijzondere'. Zij kreeg een zoon, Florent, en dat kindje is jong overleden. Het is in zijn overlijdensakte dat ik deze omschrijving vond. Er is geen sprake van een vader, het is een buitenechtelijk kind. Er is ook geen sprake van de ouders van de moeder.
Ik heb gezien dat er op dit forum al geschreven is over 'beroep bijzondere' en ik heb dat doorgelezen. Maar het is mij toch niet écht duidelijk wat 'bijzondere' nu precíes betekent. Het blijft een beetje vaag in de zin van 'zonder beroep'. Zou het kunnen dat er toch een 'ander, niet veel voorkomend' beroep mee werd bedoeld?
Weet iemand hier meer over?
Groetjes,
Ilse
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Een 'particulier' of 'bijzondere', zoals aangetroffen in 19de eeuwse aktes van Burgerlijke Stand
is een burger die 'zelfstandig' is, in de betekenis dat hij zelf in zijn eigen noden kan voorzien,
en dus niet afhangt van een beroep of een pensioen en dergelijke meer.
De bondigste definitie en, voor zover ik weet, geldend over gans Vlaanderen,
maar aanvullingen of opmerkingen blijven welkom. mvg, Greta
ilsebostyn
female
Mensajes: 114
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Opnieuw... dank je wel, Greetje!
Ik had zo'n vermoeden dat deze dame wellicht in huishoudelijke dienst was bij een geestelijke of anders. Al zou dan de vermelding 'dienstmeid' logischer zijn... Als zij bij haar ouders zou hebben ingewoond zonder een beroep te hebben uitgeoefend, zou er 'zonder beroep' hebben gestaan. Lijkt mij. Hierbij neem ik dan de overige inschrijvingen in het RBS als vergelijkingsmateriaal. Maar iedere gemeentesecretaris had zo 'zijn stijl' natuurlijk.
De combinatie van haar domicilie en het verhaal van het buitenechtelijk kind en haar overige familie... stelt me dus voor een klein raadsel. Maar wel spannend om uit te zoeken ;)
Groetjes,
Ilse
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Beetje 'off-topic', Ilse maar in aansluiting op je zoektocht naar de lotgevallen van alleenstaande moeder Lucia,
hierbij nog een PDF boordevol informatie voor Oudenaarde en omstreken (o.a. p.64-71) :
"De sociale achtergrond van moeders in Oudenaarde : een demografische studie
op basis van een materniteitsarchief (1857-1912)"
, A. Adriaenssens, M.A., UG
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/891/431/RUG01-001891431_2012_0001_AC.pdf

En, in herhaling vallend...
Wie nog aanvullingen of opmerkingen heeft rond het 'beroeploze beroep'
BIJZONDERE (of particulier) : Graag! Zie 3 voorgaande reacties. Groetje van Greetje
ilsebostyn
female
Mensajes: 114
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Greetje, DANK JE WEL! Super dat je ons zo laat meegenieten van je kennis. Ik ben er heel dankbaar om. Deze bron kende ik nog niet.
En... als ik dan zo brutaal mag zijn (en ook dit is off-topic hier): weet jij (of iemand anders hier) misschien waar ik iets zou kunnen vinden over 'armhuizen' in Oudenaarde en dan eigenlijk vooral in de dorpen daaromheen (heel specifiek: Ename). In de registers vind ik meerdere leden van een familie terug die gestorven zijn in het 'armhuis te Ename', maar ik kan geen enkele bron vinden waar ik iets meer kan lezen over de armhuizen in deze dorpen.
Mocht je mij op iets kunnen wijzen... heel graag.
Nogmaals dank!
Groetjes,
Ilse
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Hallo Ilse,

"Derde keer, goede keer?..."
In aansluiting op gegeven definitie van 'bijzondere' of 'particulier' (tekstje 15 feb.,12:15),
zou het wel eens kunnen zijn dat Lucia bij het overlijden van haar zoontje nog
minderjarig was of toch een jonge alleenstaande moeder en... dat ze nog onderhouden werd
door haar ouders of heel misschien door de onbekende vader van het kind.
Ondanks ze toen geen beroep had, kan ze van 'iemand' financieel afhankelijk geweest zijn.

Als je het mysterie nog verder zou willen ontrafelen, dan desgewenst
een zoektocht naar haar of haar ouders plaatsen op het forum 'genealogische opzoekingen' :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=5499 Dan wel zoveel mogelijk gegevens vermelden.

En, wat het gezin in het armenhuis betreft -
Houd het forumtopic 'Armoede' even in de gaten (waar het thuishoort) :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=498420
daar ga ik tussendoor nog wat 'algemene' tips doorgeven.

Prettig weekend. Greta
NB - Vorige blad via cijfertje 1 rechtsboven of -onder.
Responder

Volver a “Dagelijks leven van uw voorouders”