Responder

beroep : boucharier

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
jora
jora
Mensajes: 11
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

beroep : boucharier

Mensaje por jora »

kan iemand me uitleggen wat een "boucharier" is....in zowat alle bronnen komt die term niet voor en toch was het een beroep afgaande op een bevolkingsregister.
met dank bij voorbaat   :D
odettefranssen
odettefranssen
Mensajes: 1426
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por odettefranssen »

Goedemorgen,

volgens deze website http://mchauzit.chez.com/b3.htm is Boucharier : boucharié : boucherie = een soort slager? Boucher = slachter, slager.

Met vriendelijke groet,
Odette Franssen
jora
jora
Mensajes: 11
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por jora »

bedankt Odette  :)
emal123
emal123
Mensajes: 120
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por emal123 »

Le boucharier: kan ook zijn: afgeleid van het woord 'le bouchage' : het dichtstoppen, het kurken (van een fles), de sluiting (aanbrengen).
mvg / Walter
jora
jora
Mensajes: 11
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por jora »

ik heb er wel aan gedacht maar of dit echt een beroep was weet ik zo niet.... ???des te meer omdat zowat geen enkele taalwebsite dit woord lijkt te kennen ....of heb ik er nog een vergeten?  ;)
jora
jora
Mensajes: 11
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por jora »

na opzoeking en vergelijking vond ik in een oud woordenboek 'boucharde'  steenhouwershamer....het gaat dus hier mogelijk om een steenhouwer ,afgeleid van (mogelijk) bouchar(d)ier dat ook verband kan houden met Bouchardon ,een beeldhouwer....maar dat laatste is een onbewezen maar beredeneerde gok.
ik vind het overigens wel merkwaardig dat dit woord bij mijn weten niet in de 'métiers' opduikt.
odettefranssen
odettefranssen
Mensajes: 1426
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por odettefranssen »

Goedemorgen,

fascinerende materie  :D

Kunt u ook eens kijken naar de beroepen van de vader, de broers en de zoons, voorzover bekend? Heel vaak bleven beroepen/ambachten in de familie.

Met vriendelijke groet,
Odette Franssen
jora
jora
Mensajes: 11
Introducción: Texto
Navegación: Texto
Ver su árbol genealógico

Re : beroep

Mensaje por jora »

Is een beetje moeilijk want was als getuige aanwezig....maar het speelt zich wel in het werkersmilieu af.Dus mogelijk een variant die niet veel opduikt al zou een linguist er mogelijk een betere uitleg voor vinden.... :-\

vgr
Responder

Volver a “Dagelijks leven van uw voorouders”