Responder

Afstammelingen met verschillende familienaam

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
pdedoncker
male
Mensajes: 2
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Beste,

Ik zou de afstammelingen van "Detay" willen op geneanet zetten, maar het lukt me niet om volgende reden.

Begin de jaren 1800 veranderd de naam soms, de ene zoon noemt Detay de andere De Taeye waardoor hun afstammelingen niet meer bij elkaar staan.

Iemand enig idee of dat op te lossen is.

Vriendelijke groeten,
Dedoncker Paul
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Eigenlijk gaat het hier niet om (totaal) andere familienamen, maar om naamvarianten;
iets wat schering en inslag voorkwam ten tijde van de Parochieregisters (DTB-boeken).

Twee methodes komen voor in 'stambomen' (op Geneanet) :
(1) genealogen die rigoureus de naam die in de akte staat geregistreerd gebruiken of
(2) opteren voor de oorspronkelijke, meest gebruikte en soms nog voorkomende variant.

Nadeel van (1) is dat je soms met een overvloed aan varianten zit, zelfs in één gezin!
En, dat je familietakken, ja zelfs gezinnen niet in één overzicht krijgt;
wat verder detecteren van mogelijke verwantschappen bemoeilijkt...
Meer nog - soms kunnen er verschillende naamvarianten gebruikt worden op diverse aktes voor 1 persoon...

Zelf kies ik - en velen met mij - voor (2), maar ik vermeld wel de naamvarianten
die op aktes e.a. secundaire documenten voorkomen onder 'aantekeningen' op de profielen.

Andere ideeën en/of bemerkingen blijven welkom. mvg, Greta
pdedoncker
male
Mensajes: 2
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Greta,
Bedankt,
Paul
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensajes: 10857
Er zijn veldjes voor 'aliassen' e.d.

Nimmer namen op dit soort manieren in het veldje van de achternaam opnemen : Detay/De Taeye, Detay(De Taeye), etc.
Want de zoekmachines zien dat dan als één naam, en zien ze vaak niet als overeenkomst met andere personen.

Persoonlijk vermeld ik altijd de naam genoemd in de vroegste akte (bijvoorbeeld doopakte), omdat de kans groot is dat andere gebruikers dat ook doen (zou in ieder geval wel handig zijn), waardoor sneller personen of overeenkomsten gevonden kunnen worden.

Hier op aansluitend : sommige archieven vermeld(d)en in hun indexen de datum van de akte. Als men dan niet de akte zelf inkijkt, dan kan een geboorte of overlijdensdatum er zomaar eens 1 of meerdere dagen naast zitten. Niet handig dus bij het opzoeken. Dus nimmer de datum van de akte vermelden, maar altijd de datum van de gebeurtenis. En mocht men toch ook de datum van de akte willen vermelden, dan kan dat in het aantekenveld bij de gebeurtenis.
Responder

Volver a “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”