Responder

Betekenis achternaam GOTTENKIENY

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Een merkwaardige familienaam mr. Gottenkieny!

Inderdaad, in digitale familienamenlijsten is niets te vinden; ook niet in 'papieren' versies (die ik heb)... 
Filoloog dr. F. De Brabandere vermeldt voor ons taalgebied enkel :
- Gottignies, -igny en Gotegnies in Henegouwen vanaf de 14de eeuw en
- Gotting, Gottinck > Goetinck

Geen oplossing hier, maar wel een handvol WEGWIJZERS...

(1) Ook eens de vraag stellen via ons duitstalige forum en via het franstalige forum (linksonder Français opvragen + even wachten)

(2) Reeds de geografische verspreiding van je familienaam (+ varianten!) nagegaan?
Hierbij de woonkernen van de G-naamdragers, zij het dan wel de recente(re); zo eventueel contacten leggen.

(3) De hypotheses, met nadruk op hypotheses van universiteit Maintz zijn heel plausibel, maar daarmee zijn oorsprong en patriarchen nog niet gevonden...

(4) OORZAKEN waarom er weinig naamdragers zijn (ook van mijn naam nog maar 50...) :
a) de naam werd (verschillende keren) grondig vervormd (voor mij : Pitry, van de Pitterije);
b) de naam ontstond pas in de 16de eeuw en oudere patriarchen hadden een andere naam;
c) mannelijke naamdragers waren mogelijks fel in de minderheid of overleden als klein kind;
d) Mogelijks een vondelingennaam, maar moeilijk te achterhalen voor 1600.

(5) Voor Duitstalige familienaamboeken ook je licht opsteken in de dichtstbijzijnde universiteit met een filologische faculteit (NL of B).

(6) OK dat je ook deze vraag stelde op het paleografische forum , maar zo mogelijk met een akte of document van één der oudste naamdragers.
Hierbij dus ook de link, want het wordt verwarrend als er op 2 forums gelijktijdig wordt gereageerd.

Succes en mvg, Greta                                         >>> Nog iemand met tips?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Nog een 'minder prettig' achterkomertje i.v.m. uitstervende familienamen
Ook dr. A. Marynissen heeft het hierover op haar website, zie : verdwijnende familienamen
(ongeveer 2/3 naar beneden scrollen)
Ook hier zal je helaas rekening mee moeten houden.  mvg, Greta
fluffy82
male
Mensajes: 274
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Ik ben absoluut geen professionele taalkundige, maar ik heb wel een grote interesse in talen en geschiedenis.
Mijn buikgvoel zegt dat u het eerder in de richting van Silezisch moet zoeken (Schlesisch of Schläsch). Silezië was een streek die delen van Duitsland, Polen en Tsjechië omvatte. Toen ik de naam las dacht ik meteen aan Pools of Tsjechisch, vandaar...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensajes: 2598
Introducción: Gráfico
Navegación: Gráfico
Ver su árbol genealógico
Volgens Tom zijn taalaanvoelen zou het een Silezische naam kunnen zijn... Slavisch dus...

Iemand (buiten 't forum) opperde dat het misschien wel een Zwitserse naam zou kunnen zijn,
want 'Gotten' zou hier dooppeter betekenen en Kieny zou dan een volkse aanspreking (mansnaam) zijn...
Zie ook deze Zwitsers Duitse blog

Tja! Met al de reeds gegeven denkpistes is het dan goed om eens enkele varianten op te vragen bij de 
wereldwijde Forebears familienamendatabase
En, voor Gottenkieny bestaan er inderdaad Slavische varianten in Rusland... Toeval?...

Groetjes allemaal, Greta
Responder

Volver a “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”